مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی تجربی و اجزای محدود فرآیند شکل‌دهی با ضربه مایع برای لوله‌های آلومینیومی جدار نازک AA6063

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری دانشگاه شهید رجایی پژوهشگر پژوهشکده هوایی
2 رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شهید رجایی
3 کارشناس ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران
4 دانشجوی دکتری دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده
امروزه یکی از مهم‌ترین عوامل در صنعت، تولید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت می‌باشد. در این راستا، محققان روی به سوی ابداع روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید برای برآوردن این نیازهای صنعت آورده‌اند. یکی از این روش‌ها، شکل‌دهی با ضربه مایع است که به طور فزاینده‌ای در حال گسترش در صنعت به خصوص صنایع خودروسازی و هوافضا می‌باشد. در این روش، که از فرآیندهای هیدروفرمینگ لوله‌ای محسوب می‌شود، شکل‌گیری با استفاده از فشار مایع صورت می‌گیرد. در این مقاله، فرآیند شکل دهی با ضربه مایع برای یک لوله جدار نازک از جنس آلومینیم به صورت تجربی و عددی مورد بررسی قرار گرفت. در بخش تجربی، به منظور تغییر شکل سطح مقطع لوله آلومینیومی به یک چندضلعی، قالبی طراحی و ساخته شد که در انتهای فرآیند، شکل هندسی استوانه لوله را به یک پروفیل با سطح مقطعی تقریباً مشابه با ذوزنقه تبدیل می‌نماید. آزمایش‌ها نشان داد که قالب از نوع سنبه ماتریس در این فرآیند برای هندسه مورد نظر مناسب نمی‌باشد، در حالی که با استفاده از قالب دیگری که شامل سه قسمت بود شکل‌دهی به خوبی انجام گرفت. در ادامه، شبیه‌سازی این فرآیند با استفاده از روش اجزای محدود انجام گرفت و نتایج مربوط به توزیع تنش فون مایزز، تغییر مکان‌ها، انرژی کرنشی، انرژی داخلی، تغییر ضخامت و نیروی لازم برای انجام فرایند استخراج شد. توزیع تغییر مکان لوله در نواحی مختلف نشان داد که هیچ چروکیدگی در نمونه ایجاد نگردید. مقایسه نتایج حاصل از شبیه‌سازی و کار تجربی مطابقت خوبی بین آن‌ها نشان داد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Experimental and Finite Element Investigation of Liquid Impact Forming for Thin-walled Aluminium AA6063 Tubes

نویسندگان English

Javad Shahbazi Karami 1
Gholamhasan Payghaneh 2
Davood Nourbakhsh 3
Kian Tafazoli Aghvami 4
2 Head Of faculty Of Mechanical Engineering
چکیده English

Manufacturing in as short time as possible, with highest quality and at minimal cost, is one of the key factors in industry. As a result, researchers are seeking new methods and technologies to meet such requirements. Liquid impact forming is one of such methods which has received wide currency especially in automotive and aerospace industries. In this method, which is considered as one of tubular hydroforming processes, forming is achieved by using liquid pressure. In this paper, liquid impact forming process was investigated experimentally and numerically for a thin-walled aluminium tube. In experimental part, a die was designed and manufactured to transform the cross section of the aluminium tube into a polygon which at the end of the process changes the cylindrical shape of the tube to a profile almost similar to a trapezoid. Results showed that a die in the form of matrix molding is not suitable for this type of geometry in such a process while using another die which consisted of three parts resulted in a satisfactory forming. Simulation of this process was further implemented using finite element method and results relating to Von Mises stress distribution, displacement, strain energy, internal energy, thickness variation and the force required to implement the process were obtained. Displacement distribution in different regions indicated that no wrinkling occurred in the sample. Comparison between simulation and experimental results indicated that they were in good agreement.

کلیدواژه‌ها English

Tubular hydroforming
Liquid impact forming
Finite element simulation