مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

ارزیابی اثر عدم قطعیت در نیمه گیرداری اتصالات اسکله باز ساحلی بر اساس بهینه یابی مساله بروزرسانی مدل المان محدود

نویسندگان
1 دانشجوی دکترا
2 هیات علمی
3 عضو هیئت علمی/دانشگاه تبریز
چکیده
ارزیابی مشخصات و تغییر در خصوصیات مکانیکی سازه‌های مهندسی، مستلزم ردگیری دقیق رفتار دینامیکی این سازه‌ها به منظور شناخت و جلوگیری از آسیب‌های سازه‌ای احتمالی در طول عمر بهره‌برداری آنها می‌باشد. این مهم در ارتباط با قابهای فضایی مورد استفاده در ساخت سازه‌های ساحلی نظیر اسکله‌های باز، به علت قرارگیری در شرایط بارگذاری خاص محیط دریایی، از پیچیدگی و عدم قطعیت بیشتری برخوردار است. از جمله عوامل عدم قطعیت در شناخت عملکرد دینامیکی اسکله‌ها، مربوط به میزان نیمه‌گیرداری اتصالات عرشه به پایه‌ها می‌باشد که با توجه به تمرکز عمده جرم در عرشه تاثیر به سزایی در پاسخ‌های سازه دارد. بنابراین، مطالعه روش‌های جدید کارآمد در شناسایی و ارزیابی دقیق این پارامتر عدم قطعیت، جهت ارتقاء روش‌های بروزرسانی مدل‌های عددی، از اهمیت بالائی برخوردار است. در پژوهش حاضر رفتار مکانیکی مدل یک اسکله ساحلی به صورت عددی و آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفت. آزمایش‌های مربوط به تحلیل مودال تجربی جهت استخراج پاسخ‌های سازه صورت پذیرفت. همزمان، مدل عددی سازه در ANSYS و MATLAB تهیه و براساس آن تحلیل مودال عددی انجام گرفت. سپس بر اساس حل مسئله بهینه‌سازی توسط الگوریتم کلونی مورچگان پیوسته (ACOR) نسبت به بروزرسانی مدل اجزای محدود سازه، با تعیین درصدهای گیرداری اتصالات اقدام گردید. نتایج حاصله مبین صحت فرض عدم گیرداری کامل اتصالات عرشه به پایه‌ها بود. همچنین بر اساس حل مسئله توسط الگوریتم کلونی مورچگان مدل بروزرسانی شده انطباق‌پذیری خیلی بهتری با مدل آزمایشگاهی داشت.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Evaluating the uncertainties in the semi-rigidity of connections of the pier base to optimization of finite element model updating

نویسندگان English

Mehdai Gholipour Feizi 1
Vahid Nourani 2
Alireza Mojtahedi 3
Majid Barghian 2
چکیده English

The detection of changes in the dynamic behavior of structures is an important issue in structural safety assessment. Deployment and servicing of marine and coastal structures such as piers in the marine environment with constantly changing, requires understanding the dynamic behavior of these structures to prevent possible damage. Among the factors of uncertainty in understanding the dynamic performance of piers is uncertainties related to semi-rigid connection of deck to piles. According to this fact that the main mass of the structure is on deck, the connection of deck to piles is very important. In this study, experimental and numerical model of beach piers were studied. A Test on experimental modal analysis was performed to determine the response of structures. A numerical model of the structure prepared and theory of modal analysis was performed on it. Then, based on the finite element model updating of structure approach, identify and determine the percentages of semi-rigid connections. Results show this fact the connection isn’t fully rigid. According to the present method can be compared to determine the percentage of semi-rigid connections and prepare the finite element model with more adaptable to the experimental model. Updated results with this method were very close to the real model.

کلیدواژه‌ها English

Modal Analysis
Pier
Semi-rigidity of connection
Finite Element Model updating