مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

کنترل جریان توسط دمش و مکش توأم بر روی ایرفویل کلارک-وای

نویسندگان
1 استاد/دانشگاه مازندران
2 دانشگاه پردیسان فریدونکنار
چکیده
در این تحقیق به بررسی عددی تاثیر دمش و مکش توأم و دمای دمش بر روی عملکرد ایرفویل در جریان تراکم پذیر پرداخته می شود. دمش و مکش توأم روشی برای افزایش نسبت ضریب برآ به پسا و زاویه‌ی واماندگی است که با دمش هوا بر روی ایرفویل از ابتدای آن و مکش آن از انتهای ایرفویل عمل می‌کند. عدد ماخ جریانهای مورد بررسی بین 0.4 تا 0.6 می باشند. در این تحقیق، ایرفویل کلارک-وای که ایرفویلی مبنا برای طراحی ایرفویلهای جدید می باشد، اانتخاب شده است. برای تأیید روش حل مسئله، نتایج بدست آمده از این حل عددی با نتایج آزمایشگاهی موجود مقایسه شده است. نتایج نشان می‌دهد که درصد بهبود عملکرد این سیستم در جریان تراکم پذیر کمتر از مقدار آن در جریان تراکم ناپذیر است. با افزایش ضریب ممنتم جت، ضریب پسا کاهش و ضریب برآ افزایش می‌یابد. استفاده از دمش و مکش در جریان تراکم پذیر باعث افزایش زاویه‌ی واماندگی می‌شود. بیشینه‌ی کاهش ضریب پسا و افزایش ضریب برآ در محدوده‌ی زاویه‌ی واماندگی اتفاق می‌افتد و با افزایش دما در محدوده‌ای خاص از زاویه و سرعت، عملکرد ایرفویل مقدار اندکی افزایش می‌یابد اما با توجه به سهولت در انجام نسبت به افزایش ضریب ممنتم جت، بسیار مفید است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Flow Control via Co-Flow Jet over Clark-Y Airfoil

نویسندگان English

AhmadAli Rabienataj Darzi 1
Saman Vadudi Mofid 2
1 Assi
چکیده English

In this study, the effects of Co-Flow jet and injection temperature on the enhancement of airfoil performance in the compressible flow are investigated numerically. Co-Flow jet is a method of increasing lift to drag ratio and varying the Stall Degree which works via injecting the air from the edge of airfoil and suction from the tail. The much number of studied flow changes from 0.4 to 0.6. Clark-Y airfoil has been chosen for this study because of its application in compressible flow, it is the base airfoil for development of new airfoils. A validation is performed for Clark-Y airfoil by comparing the present numerical result and available experimental data in the literature. Results indicate that the enhancement induced by the Co-Flow jet on the compressible flow is less than one in the incompressible flow. The drag and lift coefficients reduces and increases by increasing the jet momentum coefficient, respectively. Using the Co-Flow Jet increase the stall degree. The maximum of lift decrement and drag increment occurs around the stall degree. Increasing the temperature increases lift coefficient slightly where it seems to be better choice in comparison with increment of Jet momentum coefficient due to ease of operation.

کلیدواژه‌ها English

Airfoil
Lift Coefficient
Drag coefficient
Stall
Compressible flow