مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

ارائه رابطه تحلیلی برآورد غلظت آلاینده در پارکینگ‌های بسته و بیان پیشنهادات اصلاحی جهت بهبود مقررات ملی ساختمان

نویسندگان
1 فارغ التحصیل دکتری دانشگاه تربیت مدرس
2 هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
غلظت میانگین منوکسیدکربن، پارامتر با اهمیتی برای طراحی تهویه در پارکینگ‌های بسته است. با استفاده از تخمین اولیه غلظت منوکسیدکربن و بررسی کارآیی خروجی آلاینده، می‌توان سیستم تهویه‌ای با کمترین مصرف انرژی و کیفیت هوای مناسب طراحی نمود. در این مقاله با استناد به اصل بقای جرم و استفاده از تعریف کارآیی خروجی منوکسیدکربن، رابطه‌ای تحلیلی جهت تخمین میزان غلظت منوکسیدکربن بدست آمده است. این رابطه تغییرات غلظت منوکسیدکربن با زمان را با استفاده از پارامترهای عملکردی اصلی پارکینگ تخمین می‌زند. با توجه به فیزیک حاکم بر جریان هوا، افزایش کیفیت هوا در پارکینگ با کاهش تعداد ماشین‌های روشن و میزان دبی آلودگی خروجی از اگزوز ماشین و افزایش حجم پارکینگ و میزان هوای تهویه حاصل می‌شود. این رفتار با استفاده از رابطه تحلیلی بیان شده در این مقاله همخوانی دارد. رابطه حاصل از این مقاله می‌تواند به عنوان معیاری جهت برآورد غلظت منوکسیدکربن و بهبود طراحی سیستم تهویه مورد استفاده قرار گیرد. مقایسه نتایج حاصل از این رابطه تحلیلی با نتایج اندازه‌گیری‌ها و حل‌های عددی موجود، بیانگر دقت خوب این رابطه است. همچنین با استفاده از رابطه فوق اثر تغییرات الگوی جریان بر میزان کاهش مصرف انرژی در یک پارکینگ طبقاتی بیان شده است. در ادامه رویکرد استاندارد ملی به طراحی تهویه پارکینگ‌ها بیان شده و پیشنهادات اصلاحی لازم جهت بهبود آن بیان گردیده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Offering an analytical relation for estimation of pollution in enclosed parking lots and expressing the corrective suggestions for improving national building regulations of Iran

نویسندگان English

Javad Amnian 1
Mahdi Maerefat 2
چکیده English

The CO concentration is an important parameter for design of ventilation systems in enclosed parking lots. By using the initial estimation of CO concentration and investigating the CO removal effectiveness, the ventilation system with low energy consumption and high indoor air quality could be designed. In this paper, by using the principle of mass conservation and the definition of CO removal effectiveness, an analytical relation for estimation of CO concentration is obtained. This relation is estimate the variation of CO with time by using the main functional parameters of parking lot. In spite to the physics of flow, the increasing of air quality is obtained by reducing the idle cars and the mass flow rate of CO exhausted from this cars and increasing the parking lot volume and the ventilation flow. This trend is consistent with the proposed relation of this paper and so the results of this paper could be used as the criteria for estimation of CO concentration and enhancement of ventilation system design. The comparison between results of the proposed relation and experimental and numerical results are represents good accuracy of proposed relation. Furthermore, the amount of energy reduction by enhancing the flow pattern is expressed by using the proposed relation of this paper. In the last section, the approach of different standards is expressed and the modifying suggestions for enhancement of them are expressed.

کلیدواژه‌ها English

Pollution dispersion
analytical relation
pollution increasing
the physic of air flow
ventilation standard