مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

کاربرد روش انرژی آزمون ضربه چارپی در اندازه گیری چقرمگی شکست ریل های 46E2 و 60E1

نویسندگان
1 دانشیار / دانشکده مهندسی مکانیک/ دانشگاه کاشان
2 دانشجوی دکتری
3 عضو هیات علمی
چکیده
اندازه چقرمگی شکست ریل‌ها به عنوان یکی از پارامتر‌های کنترل کیفیت این محصول به شمار می‌آید. چقرمگی شکست در طراحی خطوط،تحلیل عیوب و دیگر موارد رایج در مهندسی مکانیک نیز به عنوان یک مقدار کلیدی مورد نیاز است. هدف این پژوهش معرفی رابطه‌ای برای اندازه‌گیری چقرمگی شکست ماده ریل با کلاس R260 با استفاده از انرژی ضربه چارپی است. برای این منظور ابتدا چقرمگی شکست ریل به روش خمش سه نقطه ای و براساس استاندارد ASTM E399 تعیین شده است. انرژی شکست با استفاده از آزمون ضربه چارپی در دما های مختلف اندازه گیری شده و نشان داده شده است که در محدوده دمایی انجام آزمون ها انرژی شکست تغییر چندانی ندارد، آنگاه ارتباط خواص مکانیکی و شیمایی ماده مورد مطالعه با مقدار انرژی ضربه جذب شده مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین نتایج حاصل از آزمون ضربه با نتایج منتشر شده توسط دیگر محققین مقایسه و ارزیابی شده است. برای ارزیابی بهتر نتایج آزمون‌های کشش تک محوره، تحلیل ترکیب شیمیایی، تحلیل ریزساختار و سختی سنجی نیز انجام شده است. درپایان رابطه ای برای ارتباط انرژی ضربه و چقرمگی شکست معرفی شده و با استفاده از آن چقرمگی شکست ماده ریل های مورد آزمایش در محدوده دمایی انجام آزمون ضربه محاسبه شده است. انطباق نتایج محاسبه شده و نتیجه حاصل از آزمون خمش سه نقطه ای نشان دهنده دقت مناسب رابطه معرفی شده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Application of CVN and 3-point bending in determination of critical fracture toughness of 46E2 and 60E1 rails

نویسندگان English

Ahmad Reza Ghasemi 1
Mohammad Ali Moazam 2
Mohammad Honarpisheh 3
چکیده English

Measurement of fracture toughness is one of the quality control parameter in rail manufacturing process. Fracture toughness value is needed for designing the rail lines, analysis of defects and other common prevalent works in mechanical engineering. The goal of this research is to introduce a relation for measuring fracture toughness of rail materials with grade R260 by Charpy V-notch number. At first the fracture toughness of rail material has been determined by 3-point bending technique according to ASTM E399 in ambient temperature. The fracture energies have been measured by Charpy impact test and it has been illustrated that fracture energies have no significant change in the tests temperature limit. Relations between the chemical analysis and mechanical properties have been studied and compared with results of the other researcher. Uniaxial tension test, analysis of chemical composite, metallography and hardness test have been carried out to better study of the process. Finally a relation to connect the Charpy V-notch number and fracture toughness has been introduced and the fracture toughness of the rails material over the impact test temperature limit has been calculated. Good agreement between calculated results and result of 3-pint bending test indicate appropriate accuracy of the introduced equation.

کلیدواژه‌ها English

Fracture toughness
impact test
rail
3-point bending