مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی ارتعاشی و بررسی اثر پارامترهای این فرآیند بر ریزساختار و خواص مکانیکی جوش در آلیاژ آلومینیوم 5052

نویسندگان
دانشگاه کاشان
چکیده
"جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی" یک فرآیند جوشکاری حالت جامد است که مزایای متنوعی نسبت به جوشکاری حالت ذوبی دارد. در این فرآیند، مشکلات ناشی از سرد شدن فاز مذاب وجود ندارد. در این تحقیق، یک روش جدید به منظور بهسازی میکروساختار و خواص مکانیکی جوش اصطکاکی اغتشاشی ارائه می‌شود. در این روش، قطعات جوش شونده در حین جوشکاری ارتعاش می‌یابند. قطعات اتصال یابنده در موقعیت لب به لب، بر روی نگهدارنده محکم شده و نگهدارنده از طریق مکانیزم میل‌لنگی در راستای عمود بر خط جوش مرتعش می‌شود. روش ارائه شده تحت عنوان "جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی ارتعاشی" توصیف می‌شود. میکروساختار و خواص مکانیکی قطعات جوش‌شونده توسط دو روش "جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی" و "اصطکاکی اغتشاشی ارتعاشی" با یکدیگر مقایسه می‌شوند. نتایج نشان می‌دهد که اندازه دانه ناحیه جوش قطعه "جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی ارتعاشی شده" در حدود 30% کوچکتر از مقدار آن در قطعه "جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی شده" است و استحکام نهایی کشش، اتصال اولی در حدود 12% بالاتر از مقدار آن در اتصال دومی است. این موضوع به تولید نابجایی‌‌های بیشتر و در نتیجه تبلور مجدد بیشتر در حضور ارتعاش نسبت داده می‌شود. نتایج همچنین دلالت می‌کند که اندازه دانه ناحیه جوش قطعه "جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی ارتعاشی شده" با افزیش سرعت چرخش و کاهش سرعت طولی ابزار، افزایش و خواص مکانیکی کاهش می‌یابد. این موضوع به افزایش دما در حین جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی ارتعاشی نسبت داده می‌شود. نتیجه گرفته می‌شود که "جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی ارتعاشی" جایگزینی مناسب برای "جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی" است و استفاده از آن برای صنایع توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Friction stir vibration welding and study about the effects of its parameters on microstructure and mechanical properties of Al5052 joint

نویسندگان English

Sajad Fouladi
Mahmoud Abbasi
Mohammad Givi
چکیده English

Friction stir welding (FSW) is a solid-state joining process that leads to several advantages over fusion welding methods as problems associated with cooling from the liquid phase are avoided. In the current research, a new method is presented to improve the microstructure and mechanical properties of joint obtained using FSW. In this method, the joining workpieces are vibrated during FSW. The joining workpieces are fixed on fixture in a butt position and the fixture is vibrated mechanically normal to weld line through camshaft mechanism. The new method is described as friction stir vibration welding (FSVW) process. Microstructure and mechanical properties of welded specimens using FSW and FSVW processes are compared. The results show that weld region grain size of FSV welded specimen is lower than that in specimen welded by FSW for about 30% and the ultimate tensile strength of joint obtained using the former process is higher than that relating to the latter one for about 12%. This is attributed to more generation of dislocations and correspondingly enhanced dynamic recrystallization as vibration is applied. The results also indicate that the weld region grain size of FSV welded specimen increases and mechanical properties of joint decrease as tool rotation speed increases and traverse speed decreases. This is related to temperature increase during FSVW. It is concluded that FSVW is a proper candidate for FSW and its application is recommended for industries.

کلیدواژه‌ها English

Friction stir vibration welding
Microstructure
Mechanical properties