مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

مدل سازی دینامیکی و تحلیل آزمایشگاهی اتلاف توان در یک سیستم دوار با عیوب ناهمراستایی زاویه‌ای و نابالانسی

نویسندگان
1 دانشیار گروه مهندسی مکانیک- دانشگاه یزد
2 دانشگاه یزد
چکیده
‌ مسأله اتلاف انرژی در ماشین آلات دوار به دلیل وجود عیوب ناهمراستایی و نابالانسی یکی از مهمترین مسایل در صنایع مرتبط به شمار می‌رود. لذا در این پژوهش، ابتدا با مدل-سازی قسمت‌های مختلف یک سیستم دوار دیسک-محور- کوپلینگ با کوپلینگ انعطاف‌پذیر با استفاده از روشی نوین مبتنی بر دینامیک محاسباتی، میزان اتلاف توان در صورت وجود هر دو عیب ناهمراستایی زاویه‌ای و نابالانسی تعیین می‌گردد. برای این منظور، از المان‌های فنر-میراکننده خطی و پیچشی برای مدل‌سازی کوپلینگ انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود. پس از معرفی سیستم مورد نظر، ابتدا معادلات قیود سینماتیکی نوشته می‌شوند و سپس فرم کلی معادلات حرکت بر اساس روش اویلر-لاگرانژ بدست می‌آیند. در ادامه، به تفصیل مراحل استخراج نیروهای تعمیم یافته بیان می‌شود. پس از استخراج روابط حاکم بر مسأله و حل عددی آن‌ها با استفاده از روش رانگ‌کوتای مرتبه پنج، توان اتلافی سیستم معیوب محاسبه می‌گردد. همچنین، تأثیر افزایش نابالانسی و ناهمراستایی زاویه‌ای بر جابجایی مرکز دیسک و نیروهای وارد بر تکیه‌گاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش بعدی این پژوهش، جهت صحت سنجی نتایج تئوری با انجام مجموعه‌ای از آزمایش‌های عملی بر روی سیستم شبیه‌ساز عیوب و محاسبه توان مصرفی دستگاه، میزان توان اتلافی به صورت تجربی محاسبه می‌شود. برای این منظور، از تحلیل‌گر توان دیجیتال که بر سر راه دستگاه قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، ارتباط افزایش توان اتلافی در اثر افزایش پارامترهایی نظیر سرعت، ناهمراستایی زاویه‌ای و نابالانسی به وضوح مشاهده می‌شود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Dynamic Modeling and Experimental Evaluation of the Power Loss of a Rotating System with the Angular Misalignment and Unbalancing Faults

نویسندگان English

Saeed Ebrahimi 1
Mohammad Hadi Ghodsi 2
Mansoor Rafeeyan 2
چکیده English

The problem of power loss in rotating machinery subjected to the angular misalignment and unbalancing faults are of great importance in relevant industries. Therefore, in this study, evaluation of the power loss and bearing forces of a typical coupling-disk-shaft system with angular misalignment and unbalancing faults is conducted using a novel approach based on the multibody dynamics. In this concern, the flexible coupling is modeled by linear and torsional spring-damper elements. After introducing the model, the kinematic constraints as well as the general form of Euler-Lagrange equations of motion are expressed. Then, the generalized forces are derived in detail. The equations of motion are then solved numerically by the 5th order Runge-Kutta method to evaluate the system power loss. In addition, the effect of angular misalignment and unbalancing faults on the disk displacements as well as the bearing forces are discussed. In the next part of this study, the theoretical results of the power loss are verified experimentally on a faulty simulator system. For measuring the power consumption, a digital power analyzer is used. The results of this research highlight clearly how the power loss is affected by increasing the amount of the system rotational velocity, the angle of misalignment, and the unbalance mass.

کلیدواژه‌ها English

Power loss
Unbalance mass
Angular misalignment
Bearing forces