مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی تاثیر واحد کنترل بر اختلال در فرایند تشخیص عیوب سیستم تعلیق فعال خودرو با عملگر هیدرولیکی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی
2 هیات علمی دانشگاه فردوسی - گروه مکانیک
چکیده
طراحی سیستم‌های شناسایی و تشخیص عیب (FDDS)، گرچه باعث پیشرفت راهبردهای کنترلی می‏شوند لیکن با چالش دخالت کنترل‌کننده در فرایند شناسایی عیب روبرو هستند. در این پژوهش، در راستای افزایش کارایی و دقت سیستم‌های عیب‌یاب در فرایند شناسایی عیوب، به شناسایی تأثیر و تعیین میزان اختلال حضور واحد کنترل‌کننده بر روی پارامترهای مؤثر و فرایند شناسایی عیوب می‌پردازد. برای دست یافتن به این مهم، روش توانمندی در شناسایی الگوی عیب ماشین‌آلات و تجهیزات مبتنی بر مدل و رفتار دینامیکی، با استفاده از محاسبات نرم ارائه‌ و بر روی سیستم تعلیق خودرو مورد آزمون قرار‏ داده است. سیستم تعلیق از قسمت‌های تأثیرگذار در ایمنی و قابلیت اطمینان خودرو می‌باشد. برای تحقیق میزان اختلال ایجادشده توسط واحد کنترل، از شبیه‌سازی سیستم تعلیق غیرفعال و فعال (با عملگر هیدرولیک) به همراه واحد کنترل استفاده شده است. نتایج آزمون‌ها (با مقادیر تصادفی) تحت شرایط متفاوت، نشان می‌دهد وجود واحد کنترل‌، بسته به میزان دقت، فرایند شناسایی عیوب را سخت‌تر و مقاومت سیستم عیب‌یاب را در برابر نویز و اغتشاشات به‌مراتب کاهش می‌دهد. با توجه به نحوه تأثیرگذاری واحد کنترل در فرایند تشخیص عیوب، استفاده از راهکارهای مناسب پیشنهادشده در این پژوهش، ‏نقش مهمی در جبران اثرات نامطلوب کاهش دقت دارد. آزمون‌های فوق و بررسی فرآیند تعیین میزان اثر واحد کنترل‌کننده در شناسایی عیوب توسط برنامه عیب‌یاب که با استفاده از نرم‌افزار Matlab کدنویسی و تهیه‏‌‏‏شده، ابزار مفیدی است که اجرای ‏مراحل مختلف پژوهش و آزمون‌ها را ‏تسریع و تسهیل می‌نماید.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigation of the effect of control unit on disruption to fault detection of vehicle active suspension system with hydraulic actuator

نویسندگان English

Mahdi Shahab 1
Majid Moavenian 2
چکیده English

Design of fault detection and diagnosis systems (FDDS), although extending the control strategies, they are challenged by controller interferences in fault diagnosis. In this study, in order to improve performance and accuracy of FDDS in the fault detection process, considering influential parameters and the level of corresponding interferences is investigated. To achieve this enterprise, a powerful method in fault pattern recognition of industrial plants based on dynamic behavior and dynamic model by using soft computing is designed and tested on simulated suspension system of a vehicle. The suspension system is one the parts, most affecting reliability and safety of the vehicle. For investigating the level of interference caused by the control unite, the simulations of both passive and active (equipped with hydraulic actuator) suspension systems are utilized in association with the control unite. The results of tests under variable circumstances (using random values) demonstrate that the presence of control unite, strict the FDDS process and reduces the robustness of the system against disturbances and noise. Considering the way in which the control unite affects the process, application of suggested solutions in this research, have a considerable impact on amendment of the adverse effects.
Fault detection program which is provided by Matlab software benefits special possibilities to investigate and define the effect of controlling unite and can be considered as a useful device to facilitate and precipitate conduction of tests in different stages of the research.

کلیدواژه‌ها English

Fault detection and diagnosis
Active suspension systems
Control unit
Neuro-fuzzy network