مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

مدیریت انرژی برای کاهش مصرف سوخت در خودروهای هیبرید الکتریکی پلاگین موازی مبتنی بر کنترل پیش‌بین فازی

نویسندگان
1 دانشکده مهندسی برق و کامپوتر، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
2 دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
چکیده
امروزه خودروهای هیبرید الکتریکی برای کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها، مطرح شده‌اند. مسأله‌ای که در خودروهای هیبرید الکتریکی بسیار حائز اهمیت است، چگونگی تقسیم توان میان اجزاء اصلی زنجیره انتقال قدرت است. بهترین مدیریت انرژی هنگامی حاصل می‌شود که تمامی شرایط آینده در دسترس باشد. با پیشرفت سیستم‌های هوشمند تا حدی امکان دسترسی به شرایط جاده، ترافیک و دیگر اطلاعات برخط تا یک افق زمانی محدود برای خودرو فراهم شده است. در این مقاله، از ترکیب روش های کنترل پیش بین و برنامه‏نویسی پویا برای به دست آوردن مسیر زیر-بهینه برخط، استفاده شده است. تغییر در حالت ترافیکی موجود در مسیر حرکت، تأثیر بسیاری در میزان کاهش مصرف سوخت خودرو دارد. بنابراین با توجه به حالت ترافیکی، یک سیستم فازی برای تخمین برخط سرعت خودرو پیشنهاد شده است. روش پیشنهادی برخلاف بسیاری از روش‌های مدیریت انرژی که از داده‌های گذشته برای پیش‌بینی مسیر استفاده می‌کنند، موجب کاهش وابستگی کنترل‌کننده به چرخه رانندگی می‌گردد. شبیه‌سازی بر روی یک خودروی هیبرید الکتریکی پلاگین با ساختار موازی انجام شده است. روش پیشنهادی با روش برنامه‌نویسی پویا و بهینه‌سازی لحظه‌ای مقایسه شده است. ارزیابی نتایج نشان می‌دهد که روش پیشنهادی در حین سادگی و پرهیز از روابط ریاضی پیچیده‌، می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف سوخت نسبت به بهینه‌سازی لحظه‌ای، مدیریت مناسبی بر روی سطح شارژ باتری داشته باشد. نتایج حاصل از این روش شبیه به پاسخ بهینه‌‌ کلی حاصل از برنامه‌نویسی پویا می‌باشد
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Energy management in order to reduce fuel consumption for parallel Plug-in Hybrid Electric vehicles based on fuzzy predictive control

نویسندگان English

Samieh Najjaran 1
Zahra Rahmani 2
Mojtaba Hassanzadeh 2
چکیده English

Nowadays, Hybrid Electric Vehicles (HEVs) are introduced in order to reduce fuel consumption and emissions. The issue that is very important in HEVs, is how to split power between main components of powertrain. Best energy management can be obtained when all future conditions are available. With the advancement of the intelligent systems, access to the road conditions, traffic and other online information has been provided up to the limited prediction horizon. In this paper, a combination of predictive control and Dynamic Programming methods have been used for obtaining online sub-optimal trajectory. Change in the state of traffic in the path has great effect on reduction of fuel consumption. Therefore, According to the state of traffic, a fuzzy logic system is proposed for the online estimating of the vehicle speed. Unlike many energy management methods that use historical data, the proposed strategy leads to reducing the dependence of the controller on the drive cycle. The simulation is implemented on a Plug-in Hybrid Electric Vehicle with parallel structure. The proposed method is compared with Dynamic Programming and instantaneous optimization. Evaluation of results shows that the proposed method, while simplicity and avoiding complicated mathematical relationships, in addition to fuel consumption reduction compared with instantaneous optimization, can manage SOC, properly. The results of this method are close to the global optimal solution of Dynamic Programming.

کلیدواژه‌ها English

Energy Management
Plug-in Hybrid Electric vehicle
Fuel consumption reduction
Predictive control
Fuzzy Control