مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

تحلیل رگرسیون خطی چندمتغیره برخی پارامترهای عملکردی مهم یک موتور دیزل متداول در شرایط کاری مختلف

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی گروه مهندسی بیوسیستم، دانشگاه فردوسی مشهد
2 عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
3 عضو هیئت علمی گروه مهندسی بیوسیستم، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
در حال حاضر، جهان با کاهش روزافزون منابع فسیلی، بحران انرژی و نیز مسائل زیست محیطی مواجه است. از طرفی، موتورهای دیزل به دلیل کاربرد گسترده در بخش‌های مختلف نظیر حمل و نقل، کشاورزی، صنعت و غیره، از منابع اصلی مصرف سوخت و تولید آلاینده هستند. اندازه‌گیری دقیق مصرف سوخت و آلایندگی موتورها مستلزم صرف وقت و هزینه‌ی گزاف برای محققین است. از این رو، هدف اصلی این تحقیق ارائه‌ی مدل‌های رگرسیون خطی مناسب برای برخی پارامترهای عملکردی مهم موتور تراکتور ITM285 بر حسب گشتاور و سرعت موتور بود. آزمایش در 11 سطح سرعت اولیه موتور (779، 921، 1063، 1204، 1346، 1488، 1629، 1771، 1818، 1913 و 2054 rpm) با اعمال گشتاور از صفر تا بار کامل، با گام‌های 10 N.m انجام شد. پارامترهای اندازه‌گیری شامل دبی جرمی مصرف سوخت، دمای اگزوز، سرعت لحظه‌ای موتور، حداکثر و میانگین کدری دود اگزوز بود. چهار مدل رگرسیون خطی مختلف برای برآورد پارامترها مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج بررسی کارآیی مدل‌های رگرسیونی نشان داد که برای تمامی پارامترها، مدل رگرسیونی مرتبه دوم دارای بیش‌ترین بازده و کم‌ترین RMSE بود. بیش‌ترین و کم‌ترین تأثیر گشتاور به ترتیب بر دمای اگزوز و سرعت لحظه‌ای موتور بود؛ درحالی‌که این نتیجه برای سرعت اولیه‌ی موتور کاملاً برعکس بود. نتایج ارزیابی مدل‌های رگرسیونی نشان داد که تطابق بالایی بین خروجی مدل‌ها با خروجی مطلوب وجود داشت. هم‌چنین، هم‌بستگی بین دبی جرمی سوخت و دمای اگزوز و نیز بین حداکثر و میانگین کدری دود به ترتیب با ضرائب هم‌بستگی 0.96 و 0.99 در سطح بسیار بالایی قرار داشت.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Multiple linear regression analysis of some important performance parameters of a conventional diesel engine in different working conditions

نویسندگان English

Majid Rajabi Vandechali 1
Mohammad Hossein Abbaspour-Fard 2
Abbas Rohani 3
چکیده English

Nowadays, the world is facing to increasing loss of fossil resources, energy crisis and environmental problems. On the other hand, diesel engines due to wide application in various sectors such as transport, agriculture, industry, etc., are the main sources of emissions and fuel consumption. Accurate measurement of fuel consumption and engine pollution is time-consuming and costly. Hence, the main objective of this study was to develop proper linear regression models of some important performance parameters of ITM285 tractor engine based on engine torque and engine speed. Experiments were carried out in 11 levels of primary engine speed (1063, 1204, 1346, 1488, 1629, 1771, 1818, 1913 and 2054 rpm) by 10 N.m steps of torque from zero (no load) to full load. The measured parameters include fuel consumption mass flow, exhaust temperature, instantaneous engine speed, maximum and mean exhaust opacities. Four different linear regression models were used to estimate the parameters. The results of regression models performance evaluation showed that quadratic model had the highest efficiency and the lowest RMSE for all parameters. The maximum and minimum effects of engine torque were on exhaust temperature and instantaneous engine speed, respectively; while, this result was completely reverse for primary engine speed. The results of regression models evaluation showed a high adaptation between the output of each model and the desired output. Also, the fuel mass flow and exhaust temperature were highly correlated to the maximum and mean exhaust opacity with correlation coefficients of 0.96 and 0.99, respectively.

کلیدواژه‌ها English

Multiple Linear Regression
Exhaust opacity
Torque
fuel consumption
Diesel engine