مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی اثر هندسه دودکش‌ میان تونلی بر نحوه پخش آلاینده‌ در محیط بیرونی

نویسندگان
1 تهران، بزرگراه جلال آل احمد، استاد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مهندسی مکانیک، اتاق 317
2 دانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
در سال‌های اخیر افزایش آلودگی و ترافیک در شهرها، باعث گسترش حمل و نقل زیرزمینی شده است. یک روش‌ مرسوم برای تهویه تونل‌های شهری، ساخت دودکش‌های میان تونلی است. این دودکش‌ها عموماً در مناطق پر تراکم شهری قرار دارند و آلاینده‌های خروجی آن‌ها می‌تواند برای ساکنین ساختمان‌های مجاور خطرناک باشد. هندسه این دودکش‌ها تاکنون بر اساس سلیقه و تنها با هدف رعایت الزامات استانداردها برای هوای داخل تونل، تعیین می‌شود. در این مقاله برای اولین بار، نحوه پخش آلاینده‌های خروجی از هندسه‌های مختلف و متداول دودکش‌های میان تونلی با فرض یک ساختمان بلندتر در پایین دست بررسی شده است. نتایج بررسی می‌تواند به طراحی بهتر این دودکش‌ها و ساختمان‌های اطراف برای داشتن هوای سالم‌تر برای ساکنین ساختمان‌ها، کمک کند. بدین منظور شبیه‌سازی‌هایی با اپن‌فوم انجام شده است. در شبیه‌سازی‌ها از روش متوسط‌گیری معادلات ناویر-استوکس و مدل آشفتگی k-ε استفاده شده است. نتایج نشان داد که برای سرعت‌های خروجی یکسان، اثر هندسه مستطیلی و مربعی بر غلظت آلاینده‌ها، بر روی دیوار جلوی وزش باد، به اندازه ضلع عمود بر جریان بستگی دارد. برای سرعت خروجی کمتر از 6 متر بر ثانیه، حضور ساختمان پایین دست مانع از پخش آلاینده‌ها در ارتفاع بالاتر شده و مقدار آلاینده‌ها 100 درصد افزایش می‌یابد و برای سرعت‌های خروجی بیشتر از 6 متر بر ثانیه، افزایش سرعت، تغییر کمتری در مقدار غلظت در ارتفاعات پایینی دارد. همچنین نتایج نشان داد که سرعت خروجی آلاینده‌ها نسبت به شکل هندسی، اثر بیشتری بر پخش آلاینده‌ها دارد و با افزایش سرعت میزان این اثرگذاری کاهش می‌یابد
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigation of the effect of mid-tunnel shaft geometry on dispersion of the pollutant in environment

نویسندگان English

Ghassem Heidarinejad 1
Mozhdeh Shoaei 2
1 Tehran, Ale Ahmad Ave, Tarbiat Modares University,Faculty of Mechanical Engineering, Room 317
چکیده English

In recent years, increased pollution and traffic in urban has caused the development of underground transport. One conventional approach for urban tunnel ventilation is construction mid-tunnel shafts. These shafts are usually located in high-density urban areas and emissions from them can be harmful for the residents of adjacent buildings. The geometry of these shafts is determined so far based on taste and only for the purpose of compliance standards criteria for tunnel indoor air. In this paper, pollutant dispersion from different and conventional geometries of mid-tunnel shafts with the assumption of a taller downstream building was investigated for the first time. The results can help to reach a better design of these shafts and surrounding buildings to have healthier air for residents of buildings. For this purpose, simulations were done by OpenFOAM. Reynolds-Averaged Navier-Stokes equations method and standard k-ε model were used in simulations. The results showed for the same exhaust velocity, the effect of rectangular and square configuration on front wall depends on dimension of the side which is perpendicular to wind direction. For the exhaust velocity less than 6 m/s, the downstream building prevents pollutants to reach higher altitude and the amount of pollutants will be increased around 100 percent and for exhaust velocity of more than 6m/s, increasing velocity will cause to less changes in pollutant concentration at lower level. In addition, the results showed that exhaust velocity has more effect than geometry configuration on pollutant dispersion and this influence will be decreased by increasing the velocity.

کلیدواژه‌ها English

geometry
Mid-Tunnel Shaft
Numerical simulation
Pollutant