مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

تحلیل تئوری، عددی و تجربی عملکرد یک موتور لنگ صفحه ای با نیروی محرکه سیم های آلیاژ حافظه دار

نویسندگان
1 دانشگاه اراک
2 استادیار دانشگاه اراک - پردیس سردشت - دانشکده فنی و مهندسی - گروه مهندسی مکانیک
چکیده
امروزه موتورهای لنگ به عنوان محرکه‌هایی با قابلیت تولید حرکت دورانی با گشتاور بالا بدون نیاز به گیربکس خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پژوهش شامل بررسی تئوری، عددی و تجربی عملکرد یک موتور لنگ صفحه‌ای با مکانیزم انعطاف‌پذیر است که توسط سیم‌های آلیاژ حافظه‌دار راه‌اندازی می‌شود. انبساط و انقباض ترتیبی سیم‌های آلیاژ حافظه‌دار توسط مکانیزم انعطاف‌پذیر و سیستم چرخ‌دنده‌ای موتور شامل یک چرخ‌دندۀ داخلی و یک چرخ‌دندۀ خارجی، به یک حرکت منحنی‌الخط صفحه‌ای با مسیر دایره‌ای و سپس به حرکت دورانی پیوسته و نامحدود تبدیل می‌شود. پس از طراحی سیستم چرخ‌دنده‌ای برمبنای محدودۀ حرکت قابل دستیابی ناشی از تغییر طول سیم‌های آلیاژ حافظه‌دار، رابطۀ بین گشتاور خروجی، پارامترهای هندسی موتور و تنش در سیم آلیاژ حافظه‌دار استخراج شده است. همچنین پارامترهای مکانیزم انعطاف‌پذیر، شامل طول، ارتفاع، ضخامت و تعداد تیغه‌های انعطاف‌پذیر به منظور تعیین سختی مکانیزم مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. سپس تحلیل فرکانسی با روش اجزای محدود انجام شده است تا میزان استحکام ساختاری و پایداری عملکردی مکانیزم طراحی شده، بررسی گردد. برای بررسی قابلیت اجرایی شدن و کارایی موتور طراحی شده، یک نمونۀ آزمایشی ساخته شده است. نتایج تجربی نشان از توانایی موتور در تولید حرکت دورانی پیوسته و نامحدود و تکرارپذیری در ماکزیمم گشتاور خروجی موتور دارد. میانگین گشتاور خروجی موتور در ولتاژهای 1.6، 1.8 و 2 ولت به ترتیب برابر با 29.9 ، 32.7 و 34.3 نیوتن-میلیمتر، اندازه‌گیری شده است. با توجه به ویژگی‌های موتور، استفاده از آن در کاربری‌هایی که فضای محدودی داشته و نیاز به گشتاور بالا و سرعت پایین دارند، مناسب می‌باشد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Theoretical, numerical and experimental analysis of a planar wobble motor driven by shape memory alloy (SMA)wires

نویسندگان English

Bahman Mirzakhani 1
Mohammad Abbasi 1
Mehdi Modabberifar 2
Yousef Payandeh 1
2 Arak- Arak University - Sardasht Campus - Faculty of Engineering - Mechanical Engineering Departement
چکیده English

Nowadays wobble motors are widely utilized as actuators with high torque rotary motion producing capability without the need for external gearbox. This study contains theoretical, numerical and experimental analysis of a planar wobble motor with compliant mechanism driven by shape memory alloy (SMA) wires. The cyclic expansion and contraction of SMA wires is converted to the plane curvilinear motion with circular path and then to the continuous unlimited rotary motion by means of a compliant mechanism and a gear system consisting of an internal and an external gear. After gear system designing based on achievable motion range caused by SMA wires length change, the relations between output torque, geometrical properties of motor and stress in SMA wire were derived. Also compliant mechanism parameters consisting of length, height, thickness and number of flexures were analyzed with the aim of mechanism stiffness calculating. Then the frequency analysis with finite element method is performed to investigate structural robustness and operational stability of designed mechanism. The designed motor is fabricated as a prototype to investigate its operational feasibility and working performances. The experimental results demonstrate motor capability in producing unlimited continuous rotary motion and repeatability of maximum output torque. The Maximum output torque was measured as 29.9, 32.7 and 34. 3mN.m for 1.6, 1.8 and 2v applied voltages respectively. With consideration of motor characteristics, it is appropriate for high torque and low speed applications with limited work space.

کلیدواژه‌ها English

Rotary motor
wobble motor
rotary shape memory alloy (SMA) actuator
planar compliant mechanism