مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

شبیه‌سازی عددی غیردائم جریان دنباله یک پروانه دریائی با استفاده از مدل URANS

نویسندگان
1 استادیار دانشگاه یزد- دانشکده فنی و مهندسی- گروه مکانیک
2 دانشگاه یزد
3 دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان
چکیده
بررسی میدان ‌جریان پشت پروانه‌های دریایی به دلیل کاربرد فراوان در شناسائی شناورها و تخمین نویز هیدرودینامیکی آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در تحقیق حاضر، جریان دائم و غیردائم دنباله یک پروانه دریایی توسط نرم‌افزار متن‌باز اوپن‌فوم و حلگرهای سیمپل‌فوم و پیمپل‌دایم‌فوم شبیه‌سازی شده‌است. نتایج بدست‌آمده از منحنی عملکرد و دنباله‌ جریان نزدیک پروانه با داده‌های آزمایشگاهی موجود اعتبارسنجی شده‌است که تطابق بسیار خوبی را نشان می‌دهد. نتایج مطالعه شبکه در ناحیه دنباله نشان می‌دهد که بر خلاف کمیت‌های کلی جریان، شبکه استفاده شده در این ناحیه به شدت بر روی نتایج میدان دنباله تاثیرگذار است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که مدل‌‌سازی دائم به روش معادلات RANS برای محاسبه ضرایب هیدرودینامیکی مناسب بوده و با هزینه محاسباتی کمتر و دقت مناسب نسبت به روش غیردائم URANS نتایج را پیش‌بینی می‌کنند. از طرف دیگر، بررسی صحیح نوسانات جریان و ناپایداری‌های جریان گردابه‌ای، تنها با انجام شبیه‌سازی‌های غیردائم و شبکه مناسب امکان‌پذیر است. در این مقاله همچنین اثر ضریب پیشروی بر ساختار جریان گردابه‌ای در ناحیه دنباله بررسی شده است. مقایسه کیفی نتایج این تحقیق و نتایج مشابه موجود از مدل‌ دقیق‌تر DES نشان می‌دهد که روش URANS به شرط استفاده از شبکه مناسب، توانایی بسیار بالایی در مدل‌سازی میدان دنباله دارد. این روش حجم شبکه مورد نیاز و زمان اجرا را ضمن حفظ دقت نتایج، به میزان بسیار چشمگیری کاهش می‌دهد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Numerical Simulation of the Unsteady Wake Flow around a Marine Propeller Using URANS Model

نویسندگان English

Mohammad Reza Nazari 1
amin talezade shirazi 2
Mojtaba Dehghan Manshdi 3
2 Mechanical Eng. Yazd University
3 Department of Mechanical and Aerospace Engineering, Malek ashtar University, Shahin-shahr, Iran
چکیده English

The flow field investigation around marine propellers is of great importance, due to its applications in vessels identification and hydrodynamic noise prediction. In the present research, the steady and unsteady wake flow field was simulated using the open-source OpenFOAM software and the simple-Foam and Pimple-DyMFoam solvers. The obtained characteristic chart and near propeller wake flow results were validated against available experimental data, which shown to be in a very good agreement. The grid study results in the wake region prove that unlike global quantities, the employed wake grid strongly affects the wake parameters. The results obtained from the present research show that employing the RANS models are suitable for the hydrodynamic coefficients calculation and these models predict the results with a low computational cost against the Unsteady RANS approach. On the other hand, an accurate investigation of the flow fluctuations and the vortex flow instabilities can only be accrued performing unsteady simulations with an appropriate refined grid. In this research, the effect of advance coefficient is also investigated on the vortex flow pattern in the wake region. Qualitative comparison of the obtained results and similar available data of the more accurate DES turbulence model shows that the URANS method has great capabilities in wake flow simulation provided that a suitable grid is applied. This method significantly decreases the required cells number and run time while maintaining the results accuracy.

کلیدواژه‌ها English

Marine propeller
Wake simulation
Vortex visualization
unsteady simulation
Flow pattern