مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بهبود خواص سایشی کامپوزیت سطحی هیبریدی(SiC+BNh) Al/ تولید شده با استفاده از فرآیند اصطکاکی اغتشاشی

نویسندگان
1 هیات علمی گروه مهندسی مواد دانشکده مهندسی معدن و متالورژی
2 دانشگاه یزد
چکیده
در این تحقیق ویژگی‌های ریزساختاری و رفتار تربیولوژیکی کامپوزیت هیبریدی Al/(SiC+BNh) مورد مطالعه و بررسی واقع شد. به منظور بهره‌مندی همزمان از سختی بالای ذرات کاربیدسیلیسیم (SiC) و روانکاری ذرات نیتریدبور هگزاگونال (BNh)، کامپوزیت هیبریدی Al/(SiC+BNh) توسط فرآیند فرآوری اصطکاکی اغتشاشی (FSP) بر سطح زیرلایه 1050-Al ایجاد شد. مطالعات ساختاری انجام شده توسط میکروسکوپ نوری حاکی از اصلاح دانه‌بندی و کاهش اندازه دانه‌ها در منطقه اغتشاشی بود. ارزیابی ریزسختی نمونه‌ها نشان داد که با اعمال FSP، سختی مقطع اغتشاشی تا حدود 60±5HV افزایش می‌یابد که افزایش سختی حدود 70% نسبت به سختی فلز پایه را نشان می‌دهد. همچنین خصوصیات سایشی و خوردگی کامپوزیت هیبریدی تولیدی با کامپوزیت‌های تک ذره‌ای تولید شده در شرایط مشابه و همچنین فلز پایه مقایسه شد. بررسی عملیات کامپوزیت سازی سطحی بر رفتار سایشی نمونه‌ها نشان داد که نرخ سایش فلز پایه، کامپوزیت تک ذره‌ای Al/SiC، Al/BNh و کامپوزیت هیبریدی (Al/(SiC+BNh به ترتیب 0.075mg/m، 0.047mg/m، 0.046mg/m و 0.039mg/m می‌باشد. بنابراین کامپوزیت هیبریدی Al/(SiC+BNh) تولیدشده دارای مقاومت به سایش بیشتری از دیگر نمونه‌ها می‌باشد. این را می‌توان به افزایش همزمان سختی و کاهش ضریب اصطکاک سطحی نمونه کامپوزیت هیبریدی نسبت داد. بررسی‌های رفتار خوردگی نشان داد که اعمال FSP، موجب بهبود مقاومت به خوردگی فلز پایه بیش از 32% می‌شود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Improvement of wearing property of Al/ (SiC+BNh) surface hybrid composite fabricated by friction stir processing

نویسندگان English

Masoud Mosallaee‌ 1
ameneh daneshgar 2
2 university yazd
چکیده English

In this study, the microstructural and tribological properties of surface Al/(SiC+BNh) hybrid composite was investigated. Al/(SiC+BNh) hybrid composite was produced on the surface of Al-1050 substrate via friction stir processing to achieve simultaneous high hardness of SiC particle and lubricating property of BNh particles. Microstructural studied revealed that grain refinement and significant reduction of grain size occurred in the stirred zone. Micro hardness evaluation illustrated that friction stir processing (FSP) increased hardness of stirred zone to about 60± 5HV that was 70% more than the hardness of base metal. Wearing and corrosion properties of Al/(SiC+BNh) hybrid composite were investigated and compared with those of base metal, friction stir processed, Al/SiC and Al/BNh surface composite. Evaluation of wearing property indicated that the wear rate of base metal, Al/SiC surface composite, Al/BNh surface composite and Al/(SiC+BNh) surface composite were 0.075, 0.047, 0.046 and 0.039mg/m, respectively which indicated the highest wearing resistance of Al/(SiC+BNh) in comparison to the base metal and mono SiC or BNh surface composite. This could be related to the simultaneous increase of hardness and reduction in the friction coefficient of hybrid surface composite. . Investigations of corrosion properties showed that FSP improved the corrosion resistance of base metal more than 30%.

کلیدواژه‌ها English

FSP
BNh
SiC
Hybrid composite
wear