دوره 16، شماره 11 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 11 صفحات 143-153 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shakhesi S, Nazari Y, Hatami A, Noghabi M. Temperature and Residual Stresses Distribution due to TIG Welding of Ti-6Al-4V Titanium Alloy Spherical Shell by Finite Element Analysis. Modares Mechanical Engineering. 2017; 16 (11) :143-153
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-3822-fa.html
شاخصی سعید، نظری یاسین، حاتمی احمد، نوقابی محمد. بررسی المان محدود توزیع دما و تنش‌های پسماند ناشی از جوشکاری تیگ پوسته کروی آلیاژ تیتانیومTi-6Al-4V. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (11) :143-153

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-3822-fa.html


1- معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران/عضو هیات علمی پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی(پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی سابق)
2- کارشناس ارشد پژوهشگاه هوافضا
3- عضو هیات علمی پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی/رییس اداره تصویب پروژه های پژوهشگاه فضایی ایران
4- محقق پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی/ دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر
چکیده:   (2844 مشاهده)
ایجاد تنش‌های پسماند و اعوجاج از مهمترین معایب فرایند جوشکاری می‌باشد که تعیین مقادیر و توزیع آن‌ها اهمیت زیادی در طراحی سازه‌ها به خصوص در صنایع فضایی دارد. در این تحقیق، از روش المان محدود برای تحلیل رفتار حرارتی- مکانیکی ناشی از جوشکاری تیگ در یک پوسته کروی استفاده شده است. پوسته کروی مورد مطالعه از جنس آلیاژ تیتانیوم(Ti-6Al-4V) و با ضخامت 2 میلیمتر بوده است. مدل‌سازی فرایند جوشکاری، بصورت کوپل غیر مستقیم حرارتی- مکانیکی صورت گرفت. جوشکاری تیگ بر اساس تغییرات مشخصه‌های شدت جریان و سرعت پیش‌روی جوش و در شش حالت مختلف بررسی شد و مقدار ولتاژ در همه حالت‌ها برابر با 12 ولت در نظر گرفته شد. توزیع دما، تنش‌های پسماند و اعوجاج ناشی از جوشکاری تیگ پوسته کروی تیتانیومی برای شش حالت مختلف جوشکاری استخراج و با یکدیگر مقایسه گردید. تاثیر مشخصه‌های شدت جریان و سرعت جوشکاری بر اعوجاج و تنش‌های پسماند جوشی بررسی گردید. نتایج نشان داد که افزایش شدت جریان و کاهش سرعت پیش‌روی بیشترین تاثیر را روی تنش پسماند محیطی طولی دارد که میزان افزایش این تنش حداکثر به %44 برای کاهش سرعت پیش‌روی گردید. اعوجاج ناشی از جوشکاری نیز با افزایش شدت جریان و کاهش سرعت پیش‌روی حداکثر مقدار %132 افزایش را نشان داد.
متن کامل [PDF 855 kb]   (2605 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: جوشکاری
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA