دوره 14، شماره 16 - ( 1393 )                   جلد 14 شماره 16 صفحات 311-320 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani M R, Abedi M, Sepahi Younsi J. Experimental Investigation of the Buzz Cycle in a Supersonic Axisymmetric Intake. Modares Mechanical Engineering. 2015; 14 (16) :311-320
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-6703-fa.html
سلطانی محمدرضا، عابدی مهدی، سپاهی یونسی جواد. بررسی تجربی چرخه‌ی موج-نوسان در ورودی مافوق‌صوت تقارن‌محوری. مهندسی مکانیک مدرس. 1393; 14 (16) :311-320

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-6703-fa.html


1- عضو هیئت علمی / دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف
2- فارغ التحصیل کارشناسی ارشد / دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی شریف
3- دانشجوی دکترای تخصصی / دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی شریف
چکیده:   (2635 مشاهده)
یک ورودی هوای مافوق‌صوت تقارن‌محوری از نوع تراکم ترکیبی که برای عدد ماخ 2.0 طراحی شده تحت انجام طیف وسیعی از آزمایش‌های تجربی در شرایط طراحی و غیر‌طراحی در دو حوزه‌ی عملکرد و پایداری قرار گرفته است. مقاله‌ی حاضر به بررسی و توصیف ماهیت و فیزیک جریان در شرایط کاری ناپایدار ورودی، جایی‌که نوسانات خود-نگهدار مجموعه‌ی امواج ضربه‌ای در طول ورودی رخ می‌دهد، پرداخته است. صرف نظر از علت خروج ورودی از شرایط پایدار و آغاز ناپایداری‌ها، این مقاله به بررسی اتفاقات رخ داده حین یک چرخه‌ی کامل پدیده‌ی موج-نوسان با استفاده از تصاویر آشکارسازی جریان به روش سایه‌نگاری و استفاده از داده‌های فشاری حسگر‌های فرکانس‌بالا، پرداخته است. بررسی نتایج نشان داده است که ورودی مذکور حین یک چرخه‌ی موج-نوسان دچار افزایش و کاهش فشار داخلی شده و اصطلاحاً پر و خالی می‌شود. با حرکت مجموعه‌ی امواج ضربه‌ای از دهانه‌ی ورودی به سمت دماغه فرآیند تخلیه‌ی جریان از ورودی آغاز می‌شود و هنگامیکه مجموعه‌ی امواج به بالادست‌ترین موقعیت خود در نوک دماغه می‌رسد داخل ورودی در کمترین فشار کاری خود قرار می‌گیرد؛ در این حالت ورودی اصطلاحاً خالی است. خالی بودن ورودی و کاهش فشار داخل آن شرایط را برای ورود جریان تازه فراهم کرده و فرآیند پر شدن با کشیده شدن مجموعه‌ی امواج ضربه‌ای به داخل ورودی آغاز می‌شود تا جایی که بر اثر پر شدن مجدد ورودی و افزایش فشار داخل آن، امواج ضربه‌ای داخلی به بالادست جریان حرکت کرده و هنگام قرارگیری در دهانه‌ی ورودی فشار داخلی به بیشینه‌ی خود می‌رسد و یک چرخه‌ی موج-نوسان کامل می‌شود.
متن کامل [PDF 1529 kb]   (2933 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک|جریان تراکم پذیر|سازه های هوا-فضا
دریافت: ۱۳۹۳/۳/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA