Saeedi M R, Alizadeh Vaghaslou Y. J integral evaluation of U-notched bainitic functionally graded steel plates in notch arrester and notch divider configuration. Modares Mechanical Engineering 2016; 16 (1) :307-316
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-11286-fa.html
۱- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۲- دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر
چکیده: (۵۶۱۶ مشاهده)
در این تحقیق یک نوع فولاد مرتبه ای باینیتی شامل فازهای فریت، باینیت و آستنیت به روش ذوب دوباره سرباره ای تولید شد و با آزمون ریزسختی سنجی ویکرز و متالوگرافی محل لایه های مرتبه ای مشخص گردید. سپس نمونه هایی با شیار U شکل در حالت توقف گر و تقسیم گر شیار، تحت آزمون خمش سه نقطه ای در مود اول بارگذاری قرار گرفت و اثر تغییر عمق شیار بر بار بحرانی شکست و بر مقدار Jcr بررسی شد. همچنین مقدار انتگرال J در عمق های مختلف شیار در فولاد مرتبه ای و فولاد همگن در حالت بارگذاری ثابت محاسبه شد و ضمن بررسی تاثیر عمق شیار، مقایسه ی بین مقدار انتگرال J در این دو فولاد انجام گرفت. نتایج نشان دادند که در حالت توقف گر شیار ماکزیمم بار بحرانی شکست در فولاد مرتبهای در آغاز ناحیه باینیتی صورت می گیرد و مقدار Jcr به عمق و جنس ناحیه انتهای شیار وابسته است اما در حالت تقسیم گر شیار تغییرات بار بحرانی و Jcr روند یکنواختی مانند شیار در مواد همگن دارند و مقادیر آنها در مقایسه با حالت تقسیم گر شیار کمتر می باشد. در هر یک از حالت های مورد بررسی علاوه بر محاسبه انتگرال J به صورت تجربی، مقدار این پارامتر بر اساس تئوری رایس و با استفاده از نرم افزار المان محدود آباکوس نیز محاسبه شده است. با مقایسه داده های حاصل از روش شبیه سازی و روش تجربی، تطابق خوبی بین این دو مشاهده گردید.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
مکانیک آسیب دریافت: 1394/8/13 | پذیرش: 1394/9/24 | انتشار: 1394/10/28