1- گروه آیرودینامیک، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران ، alisadeghi@kntu.ac.ir
2- گروه آیرودینامیک، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران
چکیده: (8697 مشاهده)
حرکت پیچشی و انتقالی همزمان یک ایرفویل در معرض جریان هوا میتواند همچون یک توربین بادی از جریان ورودی انرژی دریافت نماید. این امر در صورتی امکانپذیر است که پارامترهای موثر بر عملکرد این توربین بهصورت مناسبی انتخاب شده باشند. در این تحقیق جریان غیردایم دوبُعدی حول یک توربین بادی دوباله با حرکت متقارن با استفاده از نرمافزار تجاری FLUENT مورد بررسی قرار گرفته است. بهمنظور شبیهسازی حرکت پیچشی- انتقالی ایرفویل نوسانکننده از شبکهای دینامیک یا متحرک استفاده شده است. با بررسی پارامترهای مختلف هندسی، حرکتی و لزج، ضمن بررسی تاثیر هر یک از این پارامترها، نقشه راندمان دریافت انرژی در بازه گستردهای از فرکانسها و دامنههای پیچشی برای ایرفویل ناکا ۰۰۱۵ در رینولدز ۴۱۰۰، ترسیم شده است. نتایج مطالعه پارامتری نشان میدهد که پارامترهای مربوط به حرکت همچون دامنه حرکت انتقالی و فرکانس، تاثیر بسزایی روی عملکرد ایرفویل دارد، در حالی که پارامترهای هندسی از درجه اهمیت کمتری برخورداند. همچنین نتایج تحقیق در رابطه با ایرفویل دوباله در مقایسه با حالت تکباله نشان میدهد که استفاده از این ترکیب میتواند راندمان سیستم را تا ۷% افزایش دهد و به مقدار قابل توجه ۴۹% برساند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
دینامیک سیالات محاسباتی دریافت: 1397/6/4 | پذیرش: 1397/9/12 | انتشار: 1398/2/11