Mousazadeh M, Jahani K, Abdollahi M. Identification of Parameters of Spencer Model for a Double-Ended Magnetorheological Damper with Different Spherical Iron Carbonyl Powder Sizes. Modares Mechanical Engineering 2019; 19 (5) :1307-1317
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-24502-fa.html
موسی زاده محمد، جهانی کمال، عبدالهی محمد. شناسایی پارامترهای مدل اسپنسر در دمپر مگنتورئولوژیکال دوسرمتحرک برای قطرهای متفاوت پودرآهن کربونیل سیال مگنتورئوژیک . مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 19 (5) :1307-1317
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-24502-fa.html
1- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، ka_jahani@tabrizu.ac.ir
3- تبریز- گروه مهندسی ساخت و تولید، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
چکیده: (3428 مشاهده)
هدف این مقاله شناسایی پارامترهای مدل پارامتریک اسپنسر برای یک دمپر مگنتورئولوژیک دوسرمتحرک با قطرهای مختلف پودر آهن-کربونیل معلق در سیال مگنتورئوژیک است. تاکنون در ادبیات فن، مطالعهای روی شناسایی پارامترهای مدل اسپنسر برای ذرات کرویشکل آهن با قطرهای متفاوت در سیال مگنتورئولوژیک گزارش نشده است. بنابراین در این تحقیق ابتدا دو نوع سیال مگنتورئولوژیک با قطرهای مختلف پودر آهن- کربونیل در درصد حجمی یکسان متناسب با حجم دمپر ساخته میشود. سپس با بهکارگیری یک دمپر مگنتورئولوژیکال دوسرمتحرک، آزمونهای دینامیک با تحریک هارمونیک در جریانها و فرکانسهای مختلف انجام میشود. مدل پارامتری اسپنسر برای مدلسازی دمپر مورد بررسی و شناسایی پارامترها انتخاب میشود. ده پارامتر این مدل از طریق حلگر غیرخطی حداقل مربعات غیرخطی و استفاده از الگوریتم بهینهسازی درجه دوم متوالی برای جریانها و فرکانسهای مختلف در دو سیال مگنتورئولوژیک شناسایی میشوند. پارامترهایی از مدل که نسبت به افزایش جریان الکتریکی بهصورت سیستماتیک و معنیدار تغییر میکنند، برای حالتهای مختلف آزمون از طریق برازش منحنی به صورت چندجملهایهایی از جریان استخراج میشوند. سپس با ترسیم منحنیهای هیسترزیس تئوری و تجربی، در جریانها، فرکانسها و سیالهای متفاوت سعی میشود که میزان توانایی مدل پارامتری اسپنسر در انطباق با منحنیهای تجربی بررسی شود. مقایسه نتایج حاصل از مدل اسپنسر با پارامترهای شناساییشده با منحنیهای تجربی حاکی از آن است که این مدل در پیشبینی رابطه نیرو- سرعت انطباق مناسبی با منحنیهای تجربی دارد، ولی برای نیرو- جابهجایی، در شناسایی اثر تاخیر نیرو و نقاط تیز منحنی ناموفق است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مکاترونیک دریافت: 1397/6/5 | پذیرش: 1397/9/22 | انتشار: 1398/2/11