مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

کنترل سرعت موتور القایی جهت بکارگیری در سیستم تست HIL واحد کنترل سوخت موتور جت با استفاده از کنترل‌کننده‌ی ANFIS و الگوریتم علف‌های هرز مهاجم-

نویسندگان
1 IUST
2 دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده
واحد کنترل سوخت موتور جت (FCU) در طی چند سال گذشته در آزمایشگاه شبیه سازی و کنترل سیستم های دانشگاه علم و صنعت ایران، طراحی و ساخته شده است و در حال حاضر در مرحله ی تست سخت افزار در حلقه قرار گرفته است. با توجه به اینکه در دستگاه تست FCU، موتور جت به صورت واقعی وجود ندارد لذا از یک موتور القایی به عنوان عملگر واسطه استفاده شده است تا از طریق آن بتوان میزان دور بدست آمده از نتایج شبیه سازی موتور جت را به پمپ دنده ای FCU منتقل کرد. در این مقاله، کنترل سرعت این موتور القایی مطابق با شرایط دستگاه تست ارائه شده است. بدین منظور از روش شناسایی سیستم برای مدل سازی اجزای بکار رفته در سیستم کنترل سرعت موتور القایی استفاده گردیده و مدل ارائه شده با استفاده از نتایج بدست آمده از تست عملی مورد ارزیابی قرار گرفت. این مدل جهت طراحی کنترلر فازی- عصبی- تطبیقی (ANFIS) استفاده شده است و با بکارگیری الگوریتم علف های هرز مهاجم (IWO) به عنوان یک ابزار قدرتمند کاوش در فضاهای جستجوی وسیع و نامنظم به تنظیم پارامترهای این کنترلر پرداخته شده است. کنترلر طراحی شده بر روی سیستم واقعی پیاده سازی گردید. نتایج بدست آمده از شبیه سازی و پیاده سازی کنترلر طراحی شده نشان دهنده عملکرد مناسب کنترلر ANFIS طراحی شده با الگوریتم IWO می باشد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Induction motor control using ANFIS controller and IWO optimization algorithm for using in HIL testing of turbojet FCU -

چکیده English

Jet engine Fuel Control Unit (FCU) has been manufactured recently in the SSAC laboratory of Iran University of science and technology, and is being tested now using HIL testing. Regarding there is no possibility utilizing a jet engine in this test set; an induction motor was used as an actuator to transit rotation acquired using jet engine real time simulation to the FCU pump. In this paper, the induction motor’s velocity control is presented considering condition for the test set. To do so, system identification method is used to model the components employed in induction motor velocity control system. Then, the model is evaluated using experimental test results. Afterward, it is used to design ANFIS controller, and the controller parameters is adjusted employing IWO optimization algorithm as a strong tool for seeking in vast disorder spaces. Subsequently, the controller designed is implemented on a real system. Results gained using simulation and the designed controller implementation show that ANFIS controller designed using IWO algorithm works appropriately.

کلیدواژه‌ها English

Fuel Control Unit
system identification
ANFIS controller
IWO