۱- دانشگاه علم و صنعت ایران
۲- کارشناس ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده: (۵۷۷۴ مشاهده)
آشکارسازی و جلوگیری از لغزش چرخ در دینامیک حرکت قطارها از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. در عین حال؛ عملکرد ماشینهای ریلی وابسته به ناحیه بسیار کوچکیست که چرخ و ریل با یکدیگر تماس دارند. در این تحقیق سه مدل تماسی غیر بیضوی مورد ارزیابی و قیاس در مقابل یکدیگر از منظر ناحیه تماس، فشار وارده، توزیع پیشران و نیروهای خزشی قرار خواهند گرفت.. در این میان مدلهایی از جمله جانسون و کالکر در این خصوص به خوبی توانستهاند رفتار چرخ و ریل را در ناحیه مورد نظر پیشبینی کنند. حال آنکه فرض اولیه تمامی این تئوریها جسم نیمه بینهایت بوده است که این فرضیه خطاهای بسیاری را در مسئله وارد خواهد کرد مخصوصا زمانی که فلانج تیر به گوشه ریل برخورد نماید. همچنین لازم به ذکر است که تئوریهای مذکور در هنگام اشباع ناحیه لغزش به درستی نمیتوانند پاسخگوی مسئله باشند. از این رو در این تحقیق دو مدل از مهندسی خودرو و آنالیز المان محدود –که محدودیتهای فوق را ندارند- جهت بررسی مسئله، مورد استفاده قرار میگیرند. مهندسی خودرو بدلیل کار با لغزشهای زیاد توانایی پیشبینی دینامیک حرکت را در ناحیه اشباع داراست. در نهایت با عنایت به نتایج بدست آمده، تئوریهای تیر، بریستل و آنالیز المان محدود تطابق بسیار مناسبی با نتایج آزمایشات عملی نشان دادند. در تحقیق پیشرو چرخ S1002 در تماس با ریل UIC60 قرار داشته و در سرعتهای اولیه 30، 60، 100 و 140 کیلومتر بر ساعت ممان ترمزی اعمال میگردد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
سایر...... دریافت: 1395/11/18 | پذیرش: 1396/2/7 | انتشار: 1396/3/25