Sarabi M, Abdi Aghdam E. Single-Cylinder SI Engine Performance in Dual-Fuel (Gasoline-NG) Mode with Gasoline Dominant Fuel under Stoichiometric Conditions. Modares Mechanical Engineering 2020; 20 (2) :287-295
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-32851-fa.html
سرابی مهرداد، عبدیاقدم ابراهیم. عملکرد موتور تک سیلندر اشتعال جرقهای در حالت ترکیبیسوز (بنزین- گاز طبیعی) با سوخت غالب بنزین تحت شرایط استوکیومتری. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۸; ۲۰ (۲) :۲۸۷-۲۹۵
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۳۲۸۵۱-fa.html
۱- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
۲- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، eaaghdam@uma.ac.ir
چکیده: (۶۲۱۴ مشاهده)
مزایا و معایب استفاده از بنزین و گاز طبیعی بهصورت تکسوز، از چالشهای محققان در توسعه موتورهای اشتعال جرقهای است. استفاده از این سوختها بهتنهایی مزایا و معایبی را از نظر اقتصادی، ترمودینامیکی، آلایندگی و توسعهای دارند که ترجیح یکی بر دیگری را سخت میکند. با این نگاه که استفاده از ترکیب دو سوخت در موتور میتواند موجب بهبود در مزایا و کاهش در معایب شود. در کار حاضر ترکیبهای مختلف ۱۰۰، ۹۰، ۷۵ و ۶۰% بنزین و مابقی گاز طبیعی، نامگذاری شده بهصورت G۱۰۰، G۹۰، G۷۵ و G۶۰ در یک موتور تک- سیلندر پژوهشی SI در سرعت rpm۱۸۰۰، نسبت تراکم ۹ و نسبت همارزی استوکیومتری بررسی شد. پس از اخذ دادههای تجربی درون سیکلی (P-θ) در ترکیبها و آوانسهای مختلف جرقه و پردازش آنها دادههای تجربی سیکلبهسیکل پشت سر هم استخراج شد و به همراه دادههای خروجی موتور مورد بررسی قرار گرفت. از بررسی اولیه آوانس بهینه هر ترکیب مشخص، و ترکیبها در آوانسهای مذکور مقایسه شدند. نتایج نشان دادند که با افزایش کسر جرمی گاز طبیعی در حالت ترکیبیسوز مقادیر انحرافمعیار، σ، ضریب تغییرات، COV مربوط به imep کاهش قابل توجهی داشت؛ بهطوری که کاهش σ و COV در G۶۰ نسبت به G۱۰۰ به ترتیب ۵۱/۶ و ۴۹/۲% بود. با کاهش حضور بنزین در ترکیب مقادیر آلایندههای CO۲، NOx و HC، به جز G۹۰ که در آن HC و NOx بیشترین بود، کاهش یافت و مقادیر CO در G۹۰ به کمترین مقدار تقلیل یافت. همچنین در شرایط پژوهش از ترکیب G۹۰ عملکرد رضایتبخشی مشاهده نشد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
موتور احتراق داخلی دریافت: 1398/1/21 | پذیرش: 1398/2/21 | انتشار: 1398/11/12