1- گروه مهندسی هوافضا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه مهندسی هوافضا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، davariar@yahoo.com
چکیده: (3727 مشاهده)
در این مطالعه، یک سامانه آزمایشگاهی چندمنظوره همراه یک بالگرد مدل با ملخهای پشت سر هم با هدف انجام تعدادی از آزمایشها برای درک دقیق و بهدستآوردن یک الگوی واقعی از رفتار جریان برونریز دو ملخ پشت سر هم در حضور اثر زمین طراحی و ساخته شده است. آزمایشها در دو فاصله R۵/۱ و R۳ ریکهای اندازهگیری جریان از ملخ(ها) انجام شدند. برخلاف آزمایشهای انجامشده در تونل باد یا محفظههای خاص، این آزمایشها در یک محیط باز و با اثرات دیوارهای کمتر انجام شدند. با توجه به نتایج حاصل برای یک ملخ تکی در ماخ ۰/۲ نوک پرهها، در یک ارتفاع ثابت ملخ(ها)، همزمان با دورشدن جریان برونریز از بدنه، سرعت آن کاهش پیدا نمود و بالعکس؛ ولی برای ملخهای پشت سر هم، افزایش فاصله ریکها از مدل تاثیر خاصی بر مقادیر میانگین سرعت نداشتند. مقایسه نتایج این اندازهگیریها با الگوهای جریان برونریز بالگرد CH-۴۷D ضمن تایید درستی الگوهای بهدستآمده، نشان دادند که وجود همپوشانی بین ملخها باعث افزایش مقادیر سرعت و رخداد سرعت بیشینه جریان برونریز در ارتفاعهای پایینتر میشود. عدم وجود همپوشانی بین آنها نیز باعث میشود تا الگوی جریان برونریز هر کدام از آنها شبیه به الگوی جریان برونریز یک ملخ تکی باشد. افزایش اثر زمین همراه با کاهش ارتفاع ملخها به ارتفاع R۱ باعث شد تا مدل و رفتار جریان در نواحی جلویی و عقبی بالگرد تغییر نماید و بر خلاف کارکرد آنها در ارتفاع R۲، سرعت جریان برونوزش همراه با دورشدن آن از ملخ، افزایش یابد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آیرودینامیک دریافت: 1398/3/8 | پذیرش: 1398/10/3 | انتشار: 1399/3/31