Naderi A, Najafi M. Investigation of groove and bump effects on transition region and aerodynamic of a low speed UAV airfoil and wing. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (3) :365-376
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-3536-fa.html
1- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2- پژوهشگر
چکیده: (6171 مشاهده)
در جریانهای با عدد رینولدز متوسط، گاهی تقویت اغتشاشات منجر به ناپایداری جریان شده و در نهایت طی فرآیند گذر رژیم آرام به آشفته، جریان تمایل دارد از سطح جدا و دوباره به آن بچسبد. در این گذر، حبابهای جدایی جریان آرام تشکیل میشوند. درک صحیح فیزیک این پدیده و کنترل آن، بر کیفیت طراحی تجهیزات آیرودینامیکی رینولدز متوسط کمک میکند. در این تحقیق به منظور افزایش راندمان آیرودینامیکی و کنترل حبابهای جدایی روی ایرفویل کلارک و بال با همان مقطع مربوط به یک پهپاد سرعت پایین، از روش ایجاد ناهمگونی به شکل شیار یا برآمدگی استفاده میشود. ابتدا مدل آشفتگی انتخاب و تاثیر عدد رینولدز و زاویه حمله بر ابعاد حباب بررسی میشود. سپس، محل ناهمگونی را با هندسه ثابت از لبه حمله تا لبه فرار تغییر داده و بهترین محل قرارگیری آن ناهمگونی تعیین میشود. همچنین در این مکان، هندسه آن ناهمگونی را تغییر داده و هندسه مناسب برای دستیابی به بیشترین مقدار راندمان مشخص میگردد. بر اساس نتایج بدست آمده بهترین مدل برای شبیهسازی حباب، مدل گذرا K-Kl-ω است. اگر عدد رینولدز جریان افزایش یابد، حباب کوچک و حتی ناپدید میشود. یک مکان مناسب برای به دست آوردن راندمان بالاتر، ایجاد ناهمگونی در محل ناحیه گذر میباشد. با ایجاد شیار روی ایرفویل راندمان آیرودینامیکی بیشتری نسبت به ایجاد برآمدگی بهدست میآید. برای بال، ایجاد شیار یکنواخت در امتداد دهانه آن راندمان بیشتری نسبت به حالتی که برآمدگی یا حفرههای مجزا ایجاد شود به دست میآید که حدود 16 درصد بیشتر از بال هموار است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
آئرودینامیک دریافت: 1393/7/20 | پذیرش: 1393/10/18 | انتشار: 1393/11/25