Fadaei M, Davari A, Sabetghadam F, Soltani M. Investigation of Single Dielectric Barrier Discharge Plasma Actuator Effect on Separation Control of a Critical Section of Wind Turbine Blade. Modares Mechanical Engineering 2020; 20 (9) :2289-2302
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-38557-fa.html
فدائی محدثه، داوری علیرضا، ثابتقدم فریدون، سلطانی محمدرضا. بررسی اثر عملگر پلاسما تخلیه سد دیالکتریک بر کنترل جدایش جریان اطراف مقطع بحرانی پره توربین باد. مهندسی مکانیک مدرس. 1399; 20 (9) :2289-2302
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-38557-fa.html
1- گروه هوافضا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه هوافضا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، ardavari@srbiau.ac.ir
3- دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
چکیده: (1877 مشاهده)
توربینهای باد یکی از مهمترین تجهیزات تولید انرژی تجدیدپذیر بوده و بهبود راندمان آنها منجر به بهرهوری بیشازپیش از انرژیهای پاک میشود. از جمله مشکلات عمده در کاربرد توربینهای باد وقوع پدیده جدایش جریان بر روی پره توربین است. در مقاله حاضر، اثر عملگر پلاسما تخلیه سد دیالکتریک بر روی کنترل جدایش جریان اطراف یک مقطع بحرانی پره توربین برق- بادی ۶۶۰کیلووات طراحیشده در داخل ایران مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا، آزمون تجربی جهت صحتسنجی و اطمینان از دقت مدلسازیها صورت پذیرفت. پس از حصول انطباق قابل قبول، شبیهسازیهای عددی دوبعدی با وجود عملگر پلاسما در شرایط عملکردی و زوایای حمله مختلف انجام گرفت. در مدلسازی عددی عملگر از اخیرترین مدل الکتروستاتیک ارتقایافته استفاده شده است. جریان عبوری از روی ایرفویل تراکمناپذیر و سرعت جریان آزاد ۲۰متر بر ثانیه و مکان نصب عملگر در لبه حمله ایرفویل است. نتایج بهدستآمده حاکی از تاثیر قابل ملاحظه فرکانس و ولتاژ عملگر بر ضرایب برآ و پسا و راندمان آیرودینامیکی ایرفویل است. با افزایش فرکانس و ولتاژ و در نتیجه القای جریان و افزایش مومنتم داخل لایه مرزی بازیافت فشار در ناحیه ویک بهتر صورت گرفته و نقطه جدایش به تعویق میافتد. روند خطی بین تاثیر فرکانس بر تغییر ضرایب آیرودینامیکی ملاحظه شد. همچنین بهبود راندمان آیرودینامیکی در این مطالعه بیشتر از ۸۰۰% و جابهجایی نقطه جدایش تا حدود ۵۰% طول وتر حاصل شد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
سازه های هوا فضا دریافت: 1398/9/9 | پذیرش: 1399/4/12 | انتشار: 1399/6/30