۱- دانشگاه زنجان
۲- دانشگاه زنجان ، epsaeidi@znu.ac.ir
چکیده: (۲۱۶۵ مشاهده)
در این پژوهش به بررسی توزیع تنش در حفرههای خوردگی روی پرهی کمپرسور توربین گازی به روش المان مرزی پرداخته میشود. در این راستا ابتدا نمونهی خمش دو نقطهای از جنس پرهی کمپرسور توربین گازی ساخته شده و به کمک آزمون پتانسیو استاتیک تحت پتانسیل mVSCE 350 در محلول 5/3 درصد وزنی سدیم کلرید قرار میگیرد تا نمونه در محل خمش بیشینه دچار خوردگی حفرهای شود. سپس عمق حفرههای رشد یافته با استفاده از دستگاه ادیکارنت محاسبه میشود. با شبیهسازی نمونهی تحت خوردگی حفرهای در نرمافزار کامسول و تطابق نتایج آن با نتایج دستگاه ادیکارنت مشخص شد که شبیهسازی تا حد زیادی میتواند جایگزین تست آزمایشگاهی شود. برای محاسبهی توزیع تنش کششی در مقطع عرضی نمونهی تحت خوردگی حفرهای، گسستهسازی معادلهی لاپلاس حاکم بر نمونه انجام شد. با حل معادلات گسستهسازی شده و مقایسهی آنها با نتایج نرمافزار کامسول نتایج یکسانی بدست آمد. با توجه به نتایج، حفره تمایل دارد به صورت سطحی رشد کند. این یعنی رشد سطحی حفره از رشد آن در جهت عمق بیشتر است. دلیل این امر این است که در نزدیکی سطح نمونه، تنش کششی و پتانسیل الکتریکی زیاد است و همچنین واکنشهای شیمیایی و خوردگی در نواحی نزدیک به سطح حفره بیشتر است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
تجزیه و تحلیل و انتخاب مواد دریافت: 1399/8/12 | پذیرش: 1400/3/8 | انتشار: 1400/6/10