Hosseinipour M, Malek Jafarian M, Safavinejad A. Two-Objective Optimization of Aerodynamic Shapes Using Gravitational Search Algorithm. Modares Mechanical Engineering 2017; 17 (5) :211-220
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-4739-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد
2- هیات علمی- دانشگاه بیرجند- گروه مکانیک
3- هیات علمی
چکیده: (5133 مشاهده)
در این مقاله از الگوریتم جستجوی گرانشی (برای اولین بار) به منظور بهینهسازی دوهدفه هندسه ایرفویل استفاده شده است. معادلات تراکمپذیر دو بعدی ناویر- استوکس به همراه مدل اسپالارت-آلماراس برای شبیهسازی جریان لزج و مغشوش مورد استفاده قرار گرفته است. ابتدا کارایی و صحت مجموعههای بهینهساز با بهینهسازی معکوس دوهدفه بررسی شده است. در این حالت توابع هدف، اختلاف نیروی پسا و برآ با مقادیر متناظر کمیات از ایرفویل هدف NACA0012 بوده است، به طوریکه یک دسته ایرفویل به عنوان ایرفویلهای شروع کننده به صورت تصادفی انتخاب شده و هدف، بدست آوردن ایرفویلهایی بوده است که توابع هدف در نظر گرفته شده را ارضا کنند. در بهینهسازی مستقیم، الگوریتم جستجوی گرانشی بهکار رفته در کار حاضر با تغییر متغیرهای طراحی ایرفویل (مربوط به روش پارسس)، درصدد رسیدن به متغیرهای مناسب و در نتیجه یافتن دسته ایرفویلهای بهینه با توابع هدف برآی بیشینه و پسای کمینه شده است. این الگوریتم با شروع از یک دسته ایرفویل اولیه به حل پرداخته و به سمت ایرفویلهایی هدایت میشود که توابع هدف ذکر شده را تامین کند. مقایسه نتایج (جبهه پرتو) بدست آمده نشان دهنده عملکرد بهتر و مناسبتر الگوریتم جستجوی گرانشی نسبت به الگوریتم جمعیت ذرات و تحقیقات پیشین (انجام یافته با دیگر روشهای فرا ابتکاری) به منظور بهینهسازی آیرودینامیکی میباشد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
آئرودینامیک دریافت: 1395/11/18 | پذیرش: 1395/12/7 | انتشار: 1396/2/13