Mostafavi S A, Safikhani H, karimi A, salahfard S. Numerical and experimental study of the effect of construction of Amirkabir highway (55 meters) in Arak city on air pollution reduction. Modares Mechanical Engineering 2021; 21 (3) :195-208
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-51015-fa.html
مصطفوی سید علیرضا، صفی خانی حامد، کریمی علی، صالح فرد سیاوش. بررسی عددی و تجربی تأثیر احداث بزرگراه امیرکبیر (55 متری) در شهر اراک بر میزان کاهش آلودگی هوا. مهندسی مکانیک مدرس. 1399; 21 (3) :195-208
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-51015-fa.html
1- دانشگاه اراک
2- دانشگاه اراک ، h-safikhani@araku.ac.ir
چکیده: (1558 مشاهده)
اراک در رتبه ۷۱ آلودهترین شهرهای جهان قرار دارد. هوای اراک ازنظر داشتن عوامل آلودهکننده از پایتخت ایران آلودهتر است. ورود حجم زیادی از آلودگیها به این شهر نشان میدهد که درصد بالایی از آلودگی در شهری با وسعت کم متمرکزشده است و این حجم از آلودگی هم برای انسان و هم برای محیطزیست بسیار خطرناک است. بهمنظور کاهش آلودگی هوای شهر، دولت ایران در سال 2007 طرحی با نام طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک را تصویب کرد. در این طرح جامع، احداث بزرگراهی به نام امیرکبیر (55 متری) تصویب شده است که شرق و غرب اراک را به هم متصل می نماید. در این مقاله به صورت عددی و تجربی، تأثیر احداث این بزرگراه بر میزان کاهش آلایندگی هوای شهر اراک بررسی شده است. در قسمت نتایج، جزئیات تغییرات میزان آلودگی هوا در شهر اراک قبل و بعد از احداث این بزرگراه مقایسه شده است. نتایج بیانگر آن است که برای آلاینده ناکس 2.75 درصد کاهش، برای مونو اکسید کربن 4 درصد کاهش مشاهده شده است و برای دی اکسید گوگرد بدون تغییر حاصل شده است. در نتیجه اجرای این طرح با هزینه های تاسیس بسیار زیاد، تأثیر زیاد و قابل ملاحظه ای برای بهبود آلایندگی هوا در سطح شهر اراک را به همراه نخواهد داشت.
دریافت: 1399/12/27 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10