۱- عضو هیئت علمی / دانشگاه تبریز
۲- دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشگاه تبریز
چکیده: (۱۰۱۵۱ مشاهده)
در این پژوهش با در نظر گرفتن مدل ارتعاشی نصف خودرو با سه درجه آزادی، تأثیر پارامترهای مؤثر بر مشخصههای آماری پاسخ بدنه خودرو و صندلی سرنشین به تحریک جاده، شامل سرعت خودرو، فاصله محور به محور چرخها و پارامترهای ارتعاشی صندلی مورد بررسی قرار گرفته است. در تحقیقات پیشین از مدل دو درجه آزادی نصف خودرو برای تحلیل ارتعاش خودرو تحت ورودی اتفاقی جاده استفاده شده است که در آن، مطالعه ارتعاشات صندلی سرنشین و راحتی سفر امکانپذیر نیست. بدین منظور درجه آزادی مربوط به صندلی سرنشین به مدل ارتعاشی خودرو اضافه شده است و یک رابطه تحلیلی برای تقریب چگالی طیف توان واقعی جاده از نوع بزرگراه بهعنوان طیف تحریک ارائه شده و مشخصههای آماری پاسخ و ریشه میانگین مربعات پاسخ شتاب بدنه خودرو و صندلی بررسی شده است. سپس با در نظر گرفتن مشخصههای ارتعاشی خودروی سمند و با اعمال تابع چگالی طیف توان پیشنهادی، تأثیر سرعت خودرو، فاصله محور به محور چرخها و پارامترهای ارتعاشی صندلی سرنشین بر ریشه میانگین مربعات پاسخ شتاب مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که محدودۀ تغییرات پاسخ بدنه خودرو و پاسخ صندلی سرنشین کاملاً متفاوت است و با انتخاب مناسب پارامترهای ارتعاشی صندلی میتوان راحتی سفر را بهبود بخشید.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
انرژی خورشیدی و تشعشع دریافت: 1390/4/2 | پذیرش: 1390/8/11 | انتشار: 1390/8/25