دوره 15، شماره 6 - ( 6-1394 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 114-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barani Shooli A, Amini Najafabadi S, Farzin M. Experimental Formability Investigation of Titanium Alloy in Hot Incremental Sheet Forming Process. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (6) :107-114
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-6444-fa.html
بارانی شولی علی، امینی نجف آبادی سعید، فرزین محمود. مطالعه‌ی تجربی حد شکل‌پذیری آلیاژ تیتانیوم در فرآیند شکل‌دهی نموی گرم ورق. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (6) :107-114

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-6444-fa.html


1- کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهانٰ، اصفهان
2- مدرس گروه مکانیک، دانشگاه فنی وحرفه ای(مرکز مهاجر)، اصفهان
3- استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (6134 مشاهده)
شکل‌دهی نموی ورق‌های فلزی یک روش جدید برای تولید قطعات با تعداد پایین است. به دلیل عدم نیاز به قالب خاص، تجهیزات ارزان قیمت و همچنین کاهش نیرو‌های شکل‌دهی، می‌توان به کمک این فرآیند قطعات با اندازه‌های مختلف را با هزینه‌ی کمتری نسبت به روش‌های متداول مانند کشش عمیق تولید کرد. ویژگی شکل‌پذیری پایین Ti-6Al-4V در دمای اتاق، باعث می‌شود شکل‌دهی این ورق در دما‌های بالا ضرورت یابد. اثر هم‌زمان ایجاد حرارت و تغییر شکل را می‌توان در فرآیند شکل ‌دهی نموی گرم الکتریکی ورق یافت. در این روش به دلیل عبور جریان الکتریسیته از یک مدار بسته، شامل منبع ولتاژ، ابزار سر‌کروی و ورق، حرارت موضعی در محل تماس ورق و ابزار تولید می‌شود و با حرکت تدریجی ابزار بر روی ورق، هندسه‌ی مورد نظر شکل می‌گیرد. در پژوهش حاضر، ورق 4V-6Al-Ti به روش شکل‌دهی نموی گرم الکتریکی به صورت تجربی شکل داده شده و اثر پارامتر‌هایی نظیر ضخامت اولیه‌ی ورق، سرعت پیشروی و چرخشی ابزار، گام عمودی حرکت ابزار و مقدار جریان عبوری از مدار بر شکل‌پذیری و حد‌اکثر زاویه‌ی شکل‌دهی مخروط با زاویه‌ی دیواره‌ی متغیر بررسی شده است. دمای شکل‌دهی و مقدار جریان ورودی به مدار، تاثیر بسیار زیادی بر شکل‌پذیری ورق داشته و با افزایش ضخامت ورق، مقدار جریان لازم برای شکل‌دهی افزایش می‌یابد. عبور جریان بیش از حد از مدار باعث سوختن ورق و کاهش شکل‌پذیری می‌شود. همچنین نشان داده می-شود با کاهش سرعت پیشروی و چرخشی، کاهش گام عمودی و افزایش ضخامت ورق، حداکثر زاویه‌ی شکل‌دهی افزایش می‌یابد.
متن کامل [PDF 682 kb]   (6245 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: شکل دهی فلزات
دریافت: 1393/11/26 | پذیرش: 1393/12/29 | انتشار: 1394/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.