Kazemipour A, Pourghasemi M, Afshin H, Farhanieh B. Parametric study on critical ventilation velocity in case of fire inside longitudinally ventilated tunnels. Modares Mechanical Engineering 2014; 14 (5) :1-10
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-7897-fa.html
۱- دانشجوی دانشگاه شریف
۲- دانشجو
۳- استادیار دانشگاه صنعتی شریف
۴- استاد دانشگاه صنعتی شریف
چکیده: (۷۳۵۵ مشاهده)
هنگام آتشسوزی در تونلها، ایجاد مسیر امن عاری از دود با استفاده از سیستمهای تهویه، برای فرار مسافران و انجام عملیات نجات ضروری است. در تونلهای دارای سیستم تهویه طولی، سرعت بحرانی تهویه به حداقل سرعتی اطلاق میشود که از برگشت جریان به بالادست آتش جلوگیری و مسیر امن را ایجاد میکند. این تحقیق به بررسی عددی نحوه کنترل دود در تونلها با تأکید بر پارامترهای مؤثر بر سرعت تهویه بحرانی میپردازد. در ابتدا، سرعت بحرانی در نرخهای رهایش گرمای مختلف محاسبه شده که تطابق مناسبی را با دادههای حاصل از آزمایشهای تجربی مقیاس کوچک نشان میدهد. در ادامه، تأثیر ضریب انسداد و محل عرضی منبع آتش، شیب تونل و رطوبت نسبی هوای تهویه بر مقدار سرعت بحرانی بررسی شدهاست. نتایج نشان میدهد که در حضور انسداد منبع آتش، کاهشی تقریباً معادل نسبت انسداد در سرعت بحرانی رخ میدهد. در بررسی سرعت بحرانی در تونل شیبدار مشاهده شدهاست که به ازای هر یک درصد شیب منفی تونل، حدود 5/2 درصد به هوای تهویه مورد نیاز افزوده میشود. نتایج همچنین نشان میدهد که رطوبت نسبی هوا تأثیر چندانی نداشته، ولی محل عرضی آتش دارای تأثیر زیادی است، بهطوریکه آتش در کنار دیواره تونل نسبت به آتش در وسط تونل نیازمند 10 الی 20 درصد هوای بیشتر برای جلوگیری از برگشت دود میباشد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
تأسیسات و تهویه مطبوع|جریان آشفته|دینامیک سیالات محاسباتی|محیط زیست دریافت: 1392/9/15 | پذیرش: 1392/11/12 | انتشار: 1393/3/24