مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

شبیه سازی عددی و آزمایشگاهی ممان رولینگ ناشی از مخازن ضد رول سطح آزاد

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 پژوهشگر پسا دکتری در دانشکاه صنعتی شریف
2 پروفسور در دانشگاه صنعتی شریف
3 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف
چکیده
حرکت رول یکی از مهمترین و خطرناکترین حرکات شناورها میباشد و در برخی مواقع حتی میتواند عامل اصلی کپسایز شدن و غرق شدن شناور نیز باشد. از این رو کنترل این مد حرکت شناور همیشه مورد توجه محققین صنایع دریایی بوده است. از میان روشها و تجهیزات مختلف برای کنترل این حرکت شناور، استفاده از مخازن رول سطح آزاد یکی از روشهای مورد توجه بوده است که به دلیل سادگی در ساخت و طراحی در بسیاری موارد مورد استفاده قرار میگیرد. کارآیی بالای این مخازن در همه سرعتها و حتی بدون سرعت شناور از نقاط قوت دیگر این مخازن میباشد. این مطالعه به بررسی عددی و آزمایشگاهی اثر مخازن ضد رول سطح آزاد، بر روی ممان رولینگ می‌پردازد. در شبیه‌سازی عددی بخش اسلاشینگ، یک حلگر دینامیک سیالات محاسباتی، بر اساس بسته‌ی نرم‌افزاری" Open source Field Operation And Manipulation"، که مخفف آن Open-FOAM است و با فرض شرایط جریان آرام دو بعدی، به‌منظور محاسبه‌ی بار های اسلاشینگ مخزن، تنظیم‌شده و مورد استفاده قرار گرفت. میرایی و ممان رولینگ پیش بینی شده‌ی ناشی از مخزن ضد رول با نتایج آزمایشگاهی، اعتبار سنجی شده است. این شبیه‌ساز را می‌توان به‌عنوان شبیه‌ساز اسلاشینگ به‌صورت جفت شده با حلگرهای دریامانی استفاده کرد.




کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Numerical and Experimental Investigation of the Roll Moment due to Free-Surface Anti-Roll Tanks

نویسندگان English

Isar Ghamari 1
mohammad saeid seif 2
Hamid reza Mahmoudi 3
1 PostDoc researcher at Sharif University of Technology
2 Professor at Sharif University of Technology
3 MSc studentSharif University of Technology
چکیده English

Roll motion is one of the most important and dangerous motions of the ship and can even result in capsizing of the vessel. Therefore, its control has been always of interest for marine industry researchers. Among the various methods and equipment for controlling the roll motion, the use of free surface anti-roll tanks has been one of the most important methods and which used in many cases due to its simplicity in construction and design. The high efficiency of these tanks at all speeds and even without speed is another strength of these tanks. This study investigates the effect of the free surface anti-roll tank on the roll motion numerically and experimentally. In the numerical simulation, a CFD sloshing solver, based on the “Open source Field Operation And Manipulation”, known in short as Open-FOAM, and assuming 2D laminar flow conditions, is customized to calculate the sloshing loads from the tank. The predicted roll damping and moments due to the anti-roll tank are validated against experimental results. This simulator could be used as a sloshing simulator to couple with seakeeping solvers.

کلیدواژه‌ها English

Free-Surface anti-roll tanks
sloshing
Roll moment
OpenFoam
JJ Van Den Bosch and JH Vugts. Roll damping by free surface tanks. TNO, 1966.
Ahmed F Abdel Gawad, Saad A Ragab, Ali H Nayfeh, and Dean T Mook. Roll stabilization by anti-roll passive tanks. Ocean Engineering, 28(5):457–469, 2001.

YS Shin, VL Belenky, WM Lin, KM Weems, AH Engle, Kevin McTaggart, Jeffrey M Falzarano, Bruce L Hutchison, Miroslaw Gerigk, and Stefan Grochowalski. Nonlinear time domain simulation technology for
seakeeping and wave-load analysis for modern ship design. authors’ closure. Transactions-Society of Naval Architects and Marine Engineers, 111:557–583, 2003. 17.
N Umeda, H Hashimoto, S Minegaki, and A Matsuda. Preventing parametric roll with use of devices and their practical impact. In Proc. of the 10th International Symposium on Practical Design of Ships and Other Floating Structures, PRADS, pages 693–698, 2007.
Osama A Marzouk and Ali H Nayfeh. Control of ship roll using passive and active anti-roll tanks. Ocean engineering, 36(9):661–671, 2009. [6] Marcelo AS Neves, Jorge A Merino, and Claudio A Rodr´ıguez. A nonlinear model of parametric rolling stabilization by anti-roll tanks. Ocean Engineering,
36(14):1048–1059, 2009.
Isar Ghamari, Odd M Faltinsen, Marilena Greco, and Claudio Lugni. Parametric resonance of a fishing vessel with and without anti-roll tank: An experimental and numerical study. In ASME 2017 36th International Conference on Ocean, Offshore and Arctic Engineering. American Society of
Mechanical Engineers, 2017.
Ghamari, I., Faltinsen, O. M., & Greco, M. (2015). Investigation of Parametric Resonance in Roll for Container Carrier Ships. In ASME 2015 34th International Conference on Ocean, Offshore and Arctic Engineering. American Society of Mechanical Engineers Digital Collection.
Reza Firoozkoohi. Experimental, numerical and analytical investigation of the effect of screens on sloshing. PhD thesis, Norwegian University of Science and Technology (NTNU), Trondheim, Norway, 2013.
Odd Magnus Faltinsen and Alexander N Timokha. Sloshing. Cambridge University Press, 2009.