مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

تعیین میدان تنش در اطراف تونل‌های دایروی شکل همراه با لاینینگ بتنی با استفاده از توابع پتانسیل مختلط

نویسندگان
1 دانشجو در دانشگاه شهید باهنر کرمان
2 استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده
در این مقاله راه‌حلی الاستیک، با استفاده از توابع پتانسیل مختلط موسخلیشویلی و کولوسف، برای محاسبه مولفه‌های تنش در اطراف تونل‌های دایره‌ای شکل همراه با لاینینگ بتنی با ضخامت ثابت ارائه شده است. فرض شد که بتن و سنگ دارای رفتار الاستیک خطی بوده و همسانگردند. توده‌سنگ تحت میدان تنش اولیه قرار دارد. اتصال میان بتن و سنگ بصورت بدون لغزش فرض گردید بطوریکه دارای جاجایی یکسان در فصل مشترک می‌باشند. به علت پیچیدگی مسئله بخاطر وجود نگهداری بتنی از نگاشت همدیس برای حل مسئله استفاده گردید. با فرض کرنش صفحه‌ای جواب فرم بسته‌ای برای مولفه‌های تنش بدست آمد. جواب بدست آمده با راه‌حل کرش ، هنگامیکه ضخامت نگهداری به صفر میل می‌کند، و نتایج نرم‌افزار اجزا محدود آباکوس مقایسه شد که همگرایی خوبی از خود نشان دادند، تنها در سقف تونل، در مرز داخلی دیواره بتنی، اختلافاتی میان روش تحلیلی و نرم‌افزار آباکوس مشاهده شد؛ همچنین مشخص گردید که روش ارائه شده مقادیر تنش‌ها را بصورت بسیار دقیقتر نسبت به نرم‌افزار آباکوس در دیواره داخلی نگهداری محاسبه می‌کند. در نهایت آنالیز حساسیتی نسبت به ضخامت و سختی بتن انجام گرفت و پیشنهادهایی برای طراحی لاینینگ ارائه شد. از مزایای این روش می‌توان به سرعت و دقت بالای محاسبات نسبت به روش‌های عددی اشاره نمود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigation of stress field around circular tunnels with concrete lining using complex potential functions

نویسندگان English

Alireza Kargar 1
Reza Rahmannejad 2
Mohammad Ali Haja Abasi 2
چکیده English

Using Muskhelishvili and Kolosov complex potential functions, an elastic solution is presented in this study in order to investigate stress components around circular tunnels reinforced by concrete lining with constant thickness. It was assumed that rock mass and concrete behave as isotropic linearly elastic materials. The rock mass undergoes an in situ stress field. It was also supposed that rock and concrete interface is in no-slip condition so that they have common displacement. Due to complexity of the problem for concrete reinforced layer, conformal mapping functions were utilized in order to find a solution. Supposing plane strain condition, the problem was solved, and a closed-form solution was obtained. The solution was compared to Kirsch solution, in which the lining thickness was reduced to zero, and also ABAQUS finite element software results, which showed a good agreement, except for ABAQUS software predictions around crown of tunnel lining periphery where some discrepancies were found; also it was demonstrated that this solution predicts stress components at inner lining periphery much more accurately than ABAQUS software. Finally, a sensitivity analysis based on rigidity and thickness of liner was conducted and some propositions were made on design of concrete liner. The advantage of this solution lays in the fact that it has quicker and more accurate calculation process compared to numerical methods.

کلیدواژه‌ها English

Plane theory of elasticity
Circular tunnels
Complex potential functions