مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

مطالعه آثار ناپایایی بر تبخیر قطره سوخت‌های چندجزیی

نویسندگان
دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده
هدف از این مقاله بررسی ویژگی‌های تبخیر سوخت‌های تک‌جزئی و چندجزئی و مطالعه اثر ترم ناپایایی بر تبخیر قطرات این سوخت‌ها می‌باشد. بدین منظور از دو رویکرد کاملا گذرا و شبه‌پایا استفاده شده است. در این دو رویکرد معادلات اجزا، ممنتوم، و انرژی برای فاز گاز و معادلات اجزا و انرژی برای فاز مایع، با فرض خواص متغیر با دما، به صورت عددی حل شده‌اند. نتایج حاصل از روی‌کرد کاملا گذرا برای قطرات تک‌جزئی و چندجزئی در فشار اتمسفریک برای سوخت‌هایی با فراریت کم و زیاد و در گستره‌ی دمایی متنوع، تطابق مناسبی با داده‌های تجربی موجود در ادبیات دارد. در این مطالعه از سه هیدروکربن هپتان، دکان، و هگزادکان به منظور بررسی آثار فراریت سوخت بر تبخیر استفاده شده است. با بررسی تبخیر سوخت دو جزئی، از منظرهای متفاوت تبخیر چند مرحله‌ای برای قطرات چندجزئی بیان شده است. با استفاده از دو معیار ناپایایی مربوط به نفوذ جرمی بخار سوخت و نفوذ حرارت در سطح قطره، میزان شبه‌پایا بودن فرآیندهای حرارت و نفوذ در فاز گاز بررسی شده، و میزان انحراف رویکرد گذرا از رویکرد شبه‌پایا توجیه شده است. نتایج نشان می‌دهند که دمای محیط و نوع سوخت تاثیر زیادی در ناپایایی دارند؛ بطوریکه با افزایش دما و سنگین‌تر شدن سوخت میزان انحراف رویکرد شبه‌پایا از رویکرد گذرا افزایش می‌یابد. همچنین انحراف بین نتایج دو رویکرد با افزایش اختلاف فراریت سوخت‌ها بیشتر می‌شود و رویکرد شبه‌پایا برای قطرات سبک‌تر و اجزایی با فراریت مشابه نتایج نزدیکتری به رویکرد گذرا ارائه می‌دهد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Study of the Influences of Unsteadiness on the Multicomponent Fuel Droplets

نویسندگان English

Asghar Azimi
Arash Arabkhalaj
Hojat Ghassemi
Iran University of Science and technology
چکیده English

The aim of present article is investigation of evaporation of single- and multi-component fuels droplet and study the effect of unsteadiness term on it. Two approaches are used; a fully transient and quasi-steady approaches. The species, momentum, and energy equations for gas phase and species and energy equations for liquid phase are solve numerically by assuming variable properties with respect to temperature. The results obtained from the fully transient approach show an acceptable compliance with experimental data at atmospheric pressure in a wide range of fuel volatility and ambient temperature for the single- and multi-component fuels. Heptane, decane, and hexadecane are used in order to investigate the effects of fuel volatility on evaporation.The steadiness of processes in the gas phase has been checked by using two measures of unsteadiness related to the mass and heat diffusion of fuel vapor on the droplet surface. The deviations of the results of the quasi-steady approach from the fully transient have been justified by the unsteadiness measures. The results show that fuel and ambient temperature have significant effects on the unsteadiness. For heavier fuels and higher ambient temperature, the diviation of quasi- steady approach from fully transient increases. Also the diviation becomes higher when the differences between volatility of component increase. Therefore, it is concluded that the quasi-steady approach presents reasonable results for lighter fuels in the case of single component and whenever the volatilities of components are very close.

کلیدواژه‌ها English

Unsteadiness Effect
Droplet Evaporation
Multicomponent
Fuel