۱- دانشگاه امام حسین
چکیده: (۱۱۶۲۴ مشاهده)
در این تحقیق نوسانات حباب ناشی از انفجار زیر آب و تأثیر آن بر سازه کشتی مطالعه شده است. با شبیهسازی ریاضی، بهدست آوردن معادلات حاکم و حل آنها، زمینه لازم برای تعیین میزان این تأثیر فراهم میشود. مدل ریاضیی که در اینجا ارائه میشود، فیزیک حاکم بر تأثیر نوسانات حباب ناشی از انفجار زیر آب بر بدنه کشتی را نشان میدهد. حل این مدل که بهکمک ترکیبی از روشهای عددی اولر، روش صریح پنج گامی آدامز- بشفورث و روش ضمنی چهار گامی آدامز- مولتون انجام میشود، بیان کننده پاسخ سازه کشتی به نوسانات حباب است. بهمنظور تأیید روش حل، نمودار کرنش- زمان بهدست آمده از تحلیل، بامقادیر تجربی موجود مقایسه شده است. همچنین نتایج این تحلیل با تحلیل به روش اجزای محدود -که بهوسیله نرم افزار انسیس1 انجام میشود و در آن سازه شناور کشتی به صورت تیر دو سر آزاد با جرم و سختی غیریکنواخت و بهکمک المانهای تیر، تجهیزات داخلی با المانهای جرم و شناوری با المانهای فنر مدلسازی شده- مقایسه میشود. در ادامه تأثیر پارامترهای عمق محل انفجار و جرم ماده منفجره روی میزان تنش ایجاد شده در کشتی بررسی میشود که نشان میدهد با افزایش عمق، میزان تنش کاهش مییابد و با افزایش جرم، میزان تنش افزایش مییابد.
دریافت: 1382/9/8 | پذیرش: 1384/4/17 | انتشار: 1385/6/5