جستجو در:
با وجود پیشرفتهای اخیر در بهبود کارآیی موتورهای دیزل، بیش از نیمی از انرژی ورودی سوخت بهصورت حرارت اتلافی از اگزوز، سرمایش موتور یا از طریق تشعشع از سطوح داغ موتور، به محیط منتقل میشود. از طرفی موتورهای احتراق داخلی یکی از اصلیترین منابع آلایندگی هوا به شمار میروند که موجب بروز مشکلات عمدهای از قبیل تخریب لایه ازون، گرمشدن زمین و بهخطرافتادن سلامت موجودات زنده شده است. بازیافت حرارت اتلافی موتورهای احتراق داخلی، راهکاری برای افزایش راندمان این موتورها و کاهش آلایندگی محیطی ارایه میدهد. یک روش نسبتاً کمهزینه و ساده بهمنظور بازیافت حرارت اتلافی موتورهای احتراق داخلی، استفاده از سیکل رانکین بهمنظور تولید توان مکانیکی برای تبدیل به توان الکتریکی و ذخیره در باتری برای کاربردهای برقی خودرو است. در این مقاله امکان استفاده از سیستم بازیافت حرارتی اگزوز اتوبوس بدون استفاده از حرارت سایر منابع بازیافتی، با استفاده از سیکل رانکین ارگانیک، بهمنظور افزایش راندمان موتور دیزل اتوبوس مورد بررسی قرار گرفته است. براساس میزان حرارت قابل استحصال از اگزوز اتوبوس در چند حالت کاری موتور دیزل، میزان دبی سیال عامل و توان خروجی سیکل رانکین محاسبه شده است. نتایج محاسبات، افزایش ۵/۱کیلوواتی توان موتور دیزل معادل با رشد ۱/۱۲درصدی راندمان موتور، در شرایط بار جزئی موتور را نشان میدهد. توان مکانیکی تولیدی توسط میکروژنراتور به توان الکتریکی تبدیل میشود و در باتری بهمنظور استفاده در تجهیزات برقی خودرو از قبیل فنها و لامپها و همچنین شارژ گوشی سرنشینان، ذخیره میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |