Pirkandi J, Mahmoodi M, Rezvandoost M. An Experimental, Analytical and Numerical Investigation of Static Performance of an Electromotor Driven Propeller with Application in UAVs. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (6) :145-156
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-2146-fa.html
1- استادیار-دانشگاه صنعتی مالک اشتر - مجتمع دانشگاهی هوافضا
2- عضو هیات علمی / دانشگاه صنعتی مالک اشتر
3- دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشگاه صنعتی مالک اشتر
چکیده: (6228 مشاهده)
به دلیل کاربردهای گسترده پهپادها، سرمایهگذاری روی آنها در سالهای اخیر افزایش یافته است. ملخ به عنوان یک عامل مهم در ایجاد نیروی پیشران این وسایل پرنده بوده و بررسی عملکرد آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. با توجه به این مساله در این تحقیق تلاشی برای طراحی و ساخت وسیلهای جهت اندازهگیری نیروی تراست استاتیکی چند نمونه از ملخهای مورد استفاده در یک موتور الکتریکی با کاربرد در یک پهپاد سبک صورت گرفت. برای این کار ابتدا یک استند برای انجام تستهای استاتیکی موتور طراحی، تحلیل و ساخته شد و سپس عملکرد استاتیکی موتور الکتریکی اشاره شده با چند نمونه ملخ در سرعتهای دورانی مختلف اندازه گیری شده و با نتایج عددی و تحلیلی مقایسه گردید. در ادامه به منظور اعتبارسنجی نتایج، عملکرد یکی از ملخهای بررسی شده با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی مبتنی بر مدل توربولانسی k-ε،RNG به صورت عددی تحلیل گردید. مقایسه نتایج عددی، تحلیلی و تجربی برای ملخ مذکور حاکی از تطابق مناسب و صحت تستهای تجربی انجام شده میباشد. نتایج بدست آمده بیانگر این مساله میباشد که در بهترین حالت اختلاف میان نتایج تحلیلی و تجربی حدود 4/0%، نتایج تجربی و عددی 3/0% و نتایج تحلیلی و عددی نیز در حدود 23/1 % برآورد میگردد. همچنین در محدوده تغییرات سرعت دورانی در اکثر موارد اختلاف میان نتایج تجربی و عددی کمتر از 10 % است که این موضوع حاکی از تطابق قابل قبول نتایج و نیز نشاندهنده صحت روش عددی به کار رفته و همچنین ساز وکار انجام گرفته در تستهای تجربی است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
آئرودینامیک دریافت: 1393/12/1 | پذیرش: 1394/1/8 | انتشار: 1394/2/1