۱- پژوهشکده سامانههای حمل و نقل فضایی، پژوهشگاه فضایی ایران، تهران، ایران
۲- پژوهشکده سامانههای حمل و نقل فضایی، پژوهشگاه فضایی ایران، تهران، ایران ، mohama_a@yahoo.com
۳- دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
چکیده: (۴۲۸۷ مشاهده)
در پژوهش حاضر یک مدل جدید برای محاسبه نرخ سوزش فرسایشی در موتورهای سوخت جامد پیشنهاد شده است. این مدل در واقع اصلاحشده مدل وانگ است و مهمترین تغییری که در آن اعمال شده افزودن اثر تغییر فشار بر نرخ سوزش فرسایشی است. علاوه بر این برای محاسبه گرادیان سرعت روی سطح سوزش در کدهای یکبُعدی، روابطی که تاثیر تراکمپذیری جریان، دمش گاز و زبری سطح در آن لحاظ شده است، ارایه شدند. برای ارزیابی مدل از نتایج تست یک موتور آزمایشگاهی ساخته شده در این تحقیق استفاده شد. در ضمن برای مقایسه کارآیی و دقت این مدل نسبت به سایر مدلهای موجود، از شش مدل سوزش فرسایشی دیگر که در مقالات موجود است در شبیهسازی موتور آزمایشی استفاده شد. مقایسه نتایج این شبیهسازیها نشان میدهد که مدل حاضر دارای دقت بهتری نسبت به مدلهای دیگر است. مزیت واردکردن تأثیر فشار در مدل وانگ نیز نشان داده شده است. از مزایای مدل ارائه شده آن است که برخلاف مدلهای معروفی مانند مدل لنویر- روبیلارد ضرایب تجربی وابسته به هندسه و نوع سوخت در آن وجود ندارد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مکانیک سیالات دریافت: 1397/7/29 | پذیرش: 1398/2/14 | انتشار: 1398/10/30