مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

طراحی و شبیه‌سازی سیستم کنترل نظارتی فازی و الگوریتم هدایت سه‌بعدی بهینه شده‌ی تعقیب هویج فازی برای یک ریزپرنده‌ی بال-ثابت

نویسندگان
1 مرکز سیستم ها و فناوری های پیشرفته (CAST)، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران
2 رئیس / مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران
3 دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 مرکز سیستمها و فناوریهای پیشرفته (CAST)، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی دانشگاه تهران
چکیده
با توجه به اهمیت سیستم‌های خلبان خودکار در هواپیماهای بدون سرنشین، در این مقاله ابتدا به طراحی پارامتری سیستم‌های هدایت و کنترل پرداخته‌ شده و سپس روش بدست آمده بر روی یک ریزپرنده‌ی عملیاتی شش درجه آزادی غیرخطی پیاده‌سازی می‌گردد. سیستم کنترل پیشنهادی نظارتی فازی بوده که ضرایب نهایی آن به روش الگوریتم ژنتیک بهینه گشته‌اند. به منظور طراحی سیستم هدایت نیز، ابتدا الگوریتم‌های هندسی تعقیب مسیر میدان برداری و تعقیب هویج دو بعدی(ارتفاع ثابت)، به سه بعد تعمیم داده شده‌اند. سپس، سیستم هدایت سه بعدی بهینه‌شده تعقیب هویج فازی بر پایه‌ی ترکیب الگوریتم‌ هندسی تعقیب هویج، منطق فازی و الگوریتم ژنتیک، برای یک ریزپرنده‌ی بال-ثابت ارائه گردیده ‌‌است. اضافه شدن منطق فازی به روش تعقیب هویج موجود، عملکرد آن را به طور قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد. در هر مانور پروازی خودکار، سیستم‌های کنترل و هدایت به طور همزمان بر عملکرد هواپیما تأثیر دارند. بنابراین، با در نظر گرفتن سیستم کنترل یکسان، مقایسه‌ی عملکرد سیستم‌های هدایت سه بعدی بر پایه‌ی هر سه روش تعقیب هویج، تعقیب هویج فازی و میدان برداری با حضور اغتشاش باد و بدون آن صورت گرفته است. نتایج حاکی از برتری روش تعقیب هویج فازی ارائه شده در این مقاله در حرکت افقی و روش میدان برداری تعمیم داده شده به بعد سوم ارتفاع در حرکت عمودی می‌باشد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Design and Simulation of a Fuzzy-Supervisory Control System and an Optimized Three-Dimensional Fuzzy Carrot-Chasing Guidance Algorithm for a Fixed-Wing MAV

نویسندگان English

Seyed Amir Hossein Tabatabaei 1
Aghil Yousefi Koma 2
Seyed Moosa Ayati 3
Seyed Saeid Mohtasebi 4
چکیده English

Due to the importance of autopilot systems in Micro Aerial Vehicles (MAVs), in this paper first, parametric guidance and control systems are designed, and then they are implemented on a simulated nonlinear six-DOF MAV. The control system is fuzzy-supervisory which its gains are optimized using genetic algorithm. For designing the guidance system, first, two-dimensional (constant height) path following algorithms of vector field and carrot-chasing are developed to 3D algorithms. Then, an optimized 3D fuzzy carrot-chasing guidance system is presented using a combination of the carrot-chasing geometric algorithm, fuzzy logic, and genetic algorithm. Augmentation of the fuzzy logic to the carrot-chasing algorithm, improves its performance significantly. In any autonomous flight maneuver, guidance and control systems affect the performance of the aircraft, simultaneously. So, using a similar control system, the performance of the 3D carrot-chasing algorithm, 3D vector field method, and the proposed 3D fuzzy carrot chasing algorithms are compared with and without applying the wind external disturbance. Results have shown significant superiority of the proposed 3D fuzzy carrot-chasing approach in the horizontal plane of motion and the 3D vector field method in the vertical plane of motion.

کلیدواژه‌ها English

"Fuzzy supervisory control"
"three dimensional guidance system"
"fuzzy carrot-chasing algorithm"
" vector field algorithm"
"genetic algorithm"