Zamani J, Hosseinzadeh R. Experimental Investigation of the Effect of Change in Geometric Parameters of Shock Tube on the Intensity of Shock Wave. Modares Mechanical Engineering 2020; 20 (3) :637-647
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-21454-fa.html
1- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران ، ex.forminglab@kntu.ac.ir
2- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
چکیده: (5028 مشاهده)
مشخصبودن رفتار سازهها تحت بارگذاری با نرخ بالا در کاربردهای متفاوت بسیار تعیینکننده است. یکی از تجهیزاتی که دارای اهمیت فوقالعادهای در این زمینه بوده لوله شوک است که امکان شبیهسازی موارد یاد شده را در محیط آزمایشگاهی فراهم میسازد. هدف این مقاله بررسی تاثیر پارامترهای هندسی لولهشوک بر ضربه حاصل از موج شوک ایجاد شده از آن است که در این رابطه با تغییر قطر خروجی آن با نازل و تغییرات طول ناحیه محرک و متحرک به بررسی این تغییرات بر موج ایجاد شده در کاهش و افزایش شدت شوک پرداخته شده است. در این راستا مولفههای عملکردی لولهشوک محرک گازی ۳اینچی روی تغییر فرم دینامیکی ورقهای آلومینیومی بررسی شد. براساس نتایج به دست آمده طول محرک بر پیک فشار موج ایجاد شده موثر نبوده ولی طول متحرک بر تغییر فرم ورق موثر است، به این نحو که هرچه طول متحرک کمتر باشد ارتفاع گنبد بیشتر خواهد بود. اثر متمرکزشدن موج برخوردی به ورق در نمونههایی که نازل در آنها تعبیه شده قابل مشاهده است. این موضوع نشان میدهد که بار دینامیکی متمرکزتری باعث تغییر فرم ورق شده است. همچنین در فشارهای بالا در مقایسه با فشارهای پایینتر اثر نازل در متمرکز نمودن موج شوک حاصل از انفجار در لوله شوک بهتر است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مکانیک ضربه دریافت: 1397/3/7 | پذیرش: 1398/3/22 | انتشار: 1398/12/11